این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۹۶-۲۰۹

عنوان فارسی معرفی و راهنمای انجام مرور سریع به عنوان روشی سریع، دقیق و کارامد در دنیای پژوهش: آموزش مداوم
چکیده فارسی مقاله مرورهای سریع به‌عنوان یک ابزار ارزشمند در زمینه پژوهش‌ها و ترکیب شواهد، ظاهر شده‌اند. این مرور به عنوان گونه‌ای از خانواده مرورهای نظام‌مند، از دستورالعمل‌های آن پیروی می‌کند. مرور نظام‌مند و مرور سریع هر دو روش‌های مهمی برای تجمیع شواهد پژوهشی هستند که به منظور پاسخ به سؤالات علمی، طراحی شده‌اند، اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. مرور نظام‌مند یک روش علمی جامع و دقیق است که برای جمع‌آوری، ارزیابی و تحلیل شواهد موجود به منابع گسترده و زمان قابل توجهی نیاز دارد. مرور سریع به عنوان یک روش تجمیع دانش شناخته می‌شوند و با وجود اینکه دستورالعمل‌های مرور نظامند را دنبال می‌کند، اما با ساده سازی یا حذف برخی مراحل آن، به تولید دانش سرعت می‌بخشد. این مرور به عنوان یک رویکرد کارآمد و سریع برای شرایطی طراحی شده که نیاز به تصمیم‌گیری فوری وجود دارد. مراحل انجام مرور سریع شامل تنظیم و اصلاح سؤال پژوهش با مشورت کاربران دانش، تعیین معیارهای واجد شرایط بودن، جستجوی منابع محدود و شفاف، ارزیابی و استخراج داده‌ها، و ارائه شواهد به صورت خلاصه و طبقه‌بندی شده است. به طور کلی، در حالی که مرورهای نظام‌مند برای تصمیم‌گیری‌های قوی و جامع‌تر مناسب‌اند، مرورهای سریع به دلیل سرعت و کارآیی بالا در شرایط اضطراری بسیار مفید خواهند بود. این مطالعه در ابتدا به تعریف و تشریح علل ظهور مرورهای سریع و مقایسه آن با مرور نظام‌مند می‌پردازد. در ادامه گام های انجام مرور سریع و در انتها کاربردها و امتیازات، روش‌شناسی و چالش‌های انجام آن مطرح می‌شود.
کلمات کلیدی: مرور سریع، مرور نظام‌مند، روش مرور سریع
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرور سریع، مرور نظام‌مند، روش مرور سریع

عنوان انگلیسی An Introduction and Guide to Conducting a Rapid Review as a Fast, Accurate, and Efficient Method in the World of Research: Continuing Education
چکیده انگلیسی مقاله Rapid reviews have emerged as a valuable tool in the field of research and evidence synthesis. As a species of systematic review, this review follows its guidelines. Systematic reviews and rapid reviews are both important methods for interpreting research designed to answer scientific questions, but with their differences. A systematic review is a comprehensive and rigorous scientific method that requires significant resources and time to collect, evaluate, and analyze existing evidence. A rapid review is a knowledge synthesis method and follows the guidelines of a systematic review, but speeds up knowledge generation by simplifying or eliminating some of its steps. This review is designed as an efficient and rapid method for designing situations where urgent decisions are needed. The steps of a rapid review include formulating and refining questions by surveying knowledge users, determining eligibility criteria, searching limited and transparent sources, evaluating data and results, and presenting a summary and categorized presentation. In general, while systematic reviews are suitable for more robust and comprehensive decision-making, rapid reviews are particularly useful in emergency situations due to their speed and efficiency. This article first defines and explains the reasons for the emergence of rapid reviews and compares them with systematic reviews. Then the steps involved in conducting rapid reviews, and finally, the applications advantages, methodology, and challenges of conducting them are discussed.
Keywords: Rapid review, Systematic review, Rapid review method

Funding: There is no financial support.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: Not applicable.
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Zeinab Zamanpour, Saeed Akbari Zardkhaneh
- Methodology: Zeinab Zamanpour
- Data collection: Zeinab Zamanpour
- Formal analysis: Zeinab Zamanpour
- Supervision: Saeed Akbari Zardkhaneh
- Project administration: Saeed Akbari Zardkhaneh
- Writing - original draft: Zeinab Zamanpour
Citation: Zamanpour Z, Akbari Zardkhaneh S. An Introduction and Guide to Conducting a Rapid Review as a Fast, Accurate, and Efficient Method in the World of Research: Continuing Education. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (2): 196-209. [Farsi]
- Writing - review & editing: Zeinab Zamanpour, Saeed Akbari Zardkhaneh


کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Rapid review, Systematic review, Rapid review method

نویسندگان مقاله زینب زمان‌پور | Zeinab Zamanpour
Education and Psychology Faculty, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی

سعید اکبری زردخانه | Saeed Akbari Zardkhaneh
Education and Psychology Faculty, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6963-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات