این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۷

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه دلبستگی در دوران کودکی میانی برای کودکان ایرانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اندازه‌گیری دلبستگی، نقاط قوت و ضعف روابط والد-فرزند را شناسایی می‌کند و امکان مداخلات زودهنگام را برای بهبود این روابط و جلوگیری از مشکلات آینده فراهم می‌کند. هدف این مطالعه، اعتبارسنجی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه دلبستگی در دوران کودکی میانی (AMCQ) برای کودکان ایرانی است. روش‌ کار: این مطالعه توصیفی از روش‌های روان‌سنجی و اعتبارسنجی استفاده کرد. جامعه آماری، کودکان 8 تا 10 ساله در بندرعباس-ایران، در سال 2023 بودند. در مجموع 900 شرکت‌کننده با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها شامل اجرای AMCQ و پرسشنامه دلبستگی در دوران کودکی میانی (MCAQ) بود. روایی و پایایی با استفاده از روایی محتوا، روایی همزمان، تحلیل عاملی اکتشافی (EFA)، تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و معیارهای پایایی درونی ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS 18 و LISREL 8.8 انجام شد. نتایج: مقادیر بالای نسبت روایی محتوا (> 0.80) و شاخص روایی محتوا (> 0.83) نشان‌دهنده روایی محتوای قوی بود. همبستگی مثبت (r= 0.78، P= 0.001) بین نمرات AMCQ و MCAQ، روایی همزمان را تأیید کرد. تحلیل عاملی، سه بُعد - اضطراب، اجتناب و امنیت - را شناسایی کرد که 60.19٪ از واریانس را توضیح می‌دادند. مقادیر بالای آلفای کرونباخ (0.883-0.919) و پایایی دو نیمه (0.952) نشان‌دهنده همسانی درونی قوی بود. ضرایب لامبدا گاتمن (λ= 0.845-0.950) نیز پایایی را تأیید کرد. نتیجه‌گیری: پرسشنامه دلبستگی در دوران کودکی میانی، ابزاری معتبر و پایا برای ارزیابی دلبستگی در کودکان ایرانی است. روش‌های ارزیابی جامع و حجم نمونه بزرگ، اثربخشی آن را تقویت می‌کند و آن را برای زمینه‌های فرهنگی مختلف مناسب می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبارسنجی، پرسشنامه، دلبستگی کودک، روان‌سنجی

عنوان انگلیسی Psychometric properties of the Attachment in Middle Childhood Questionnaire for Iranian children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Measuring attachment identifies strengths and weaknesses in parent-child relationships and allows early interventions to improve these relationships and prevent future problems. This study aims to validate the psychometric properties of the Attachment in Middle Childhood Questionnaire (AMCQ) for Iranian children.   Materials and Methods: This descriptive study used psychometric and validation methods. The population was children aged 8 to 10 years in Bandar Abbas-Iran, in 2023. A total of 900 participants were selected using cluster sampling. Data collection involved administering the AMCQ and the Middle Childhood Attachment Questionnaire (MCAQ). Validity and reliability were assessed using content validity, concurrent validity, Exploratory Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA), and internal reliability measures. Data analysis was performed using SPSS 18 and LISREL 8.8 software.   Results: High Content Validity Ratio (> 0.80) and Content Validity Index (> 0.83) values indicated strong content validity. A positive correlation (r= 0.78, P= 0.001) between AMCQ and MCAQ scores confirmed concurrent validity. Factor analysis identified three dimensions—anxiety, avoidance, and security—explaining 60.19% of the variance. High Cronbach's alpha values (0.883-0.919) and split-half reliability (0.952) showed strong internal consistency. Guttman's lambda coefficients (λ= 0.845-0.950) further confirmed reliability.   Conclusion: The Attachment in Middle Childhood Questionnaire is a valid and reliable tool for assessing attachment in Iranian children. The comprehensive assessment methods and large sample size bolster its effectiveness, making it suitable for various cultural contexts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child attachment, Psychometrics, Questionnaire, Validation

نویسندگان مقاله | Taybeh Arta
Ph.D. student in educational psychology, Department of Psychology, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.


| Emad Yousefi
Assistant professor, Department of Psychology, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.


| Lila Khaje Pour
Assistant professor, Department of Psychology, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.



نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_26083.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات