این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۹

عنوان فارسی پیش‌بینی همجوشی شناختی بر اساس سبک دفاعی و روابط موضوعی با میانجیگری وجدان تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان به عنوان یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه، نقش اساسی در پیشرفت کشور دارند. از این رو توجه به مسائل و مشکلات روانشناختی آن‌ها، اهمیت بسیاری دارد. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی همجوشی شناختی بر اساس سبک دفاعی و روابط موضوعی با میانجی‌گری وجدان تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان (در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از این جامعه بر اساس جدول Morgan  375 تن با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه جمعیت شناختی، «پرسشنامه همجوشی شناختی» (Cognitive Fusion Questionnaire)، «پرسشنامه سبک‌ دفاعی» (Defense Style Questionnaire)، «سیاهه روابط موضوعی بل» (Bell Object Relation Inventory) و «پرسشنامه وجدان تحصیلی» (Academic Conscience Questionnaire) بود. برای روایی ابزارها به پژوهش‌های پیشین اکتفا شد و پایایی به روش همسانی درونی و محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. داده‌های به دست آمده در نرم افزارهای اس‌پی‌اس‌اس نسخه 27 و آموس نسخه 25 تحلیل شد.
یافته ها: الگوی پیشنهادی معادلات ساختاری از برازش مطلوبی برخوردار بود. همجوشی شناختی با سبک دفاعی رشد یافته همبستگی منفی و معنا دار (343/0-=R)، و با سبک رشد نایافته (367/0=R) و روان‌رنجور (315/0=R) همبستگی مستقیم، مثبت و معنادار دارد. همچنین مسیر روابط موضوعی به همجوشی شناختی (300/0=R)، مسیر وجدان تحصیلی به همجوشی شناختی (355/0-=R)، مسیر سبک دفاعی به وجدان تحصیلی (در مولفه‌های رشدیافته، رشدنایافته و روان‌رنجور به ترتیب 366/0، 369/0-، 364/0-) داشت. در نهایت مسیر روابط موضوعی به وجدان تحصیلی (397/0-=R) دارای همبستگی غیرمستقیم، منفی و معنا دار بودند. سبک دفاعی و روابط موضوعی، هم به طور مستقیم و هم از طریق وجدان تحصیلی با همجوشی شناختی همبستگی غیرمستقیم و منفی دارند.
نتیجه‌گیری: سبک دفاعی، روابط موضوعی و وجدان تحصیلی به طور مستقیم توانایی پیش‌بینی همجوشی شناختی را دارند. همچنین نقش میانجی وجدان تحصیلی نیز در این رابطه تایید شد. پیشنهاد می‌گردد برای افزایش سطح آگاهی دانشجویان از سبک دفاعی، روابط موضوعی و وجدان تحصیلی خود، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در قالب دوره‌های متوالی برگزار شده و تاثیر مهم آن‌ها بر همجوشی شناختی تاکید گردد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همجوشی شناختی، سبک دفاعی، روابط موضوعی، وجدان تحصیلی، دانشجویان.

عنوان انگلیسی Predicting Cognitive Fusion Based on Defense Style and Object Relations, Mediated by Academic Conscience in Islamic Azad University Students, Zanjan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students, as one of the most important sections of the society, play an essential role in the progress of the country. Therefore, paying attention to their psychological issues and problems is very important. The present study was conducted with the aim of predicting cognitive fusion based on defense Style and object relations, mediated by academic conscience in Islamic Azad University students, Zanjan, Iran.
Methods: The current research is descriptive-correlational. The statistical population included all students (in three levels: bachelor, master and doctorate) studying in Islamic Azad University Zanjan Branch in the academic year of 2023-2024, and 375 people were selected from this population based on Morgan's table by cluster random sampling method. The instruments used are demographic questionnaire, "Cognitive Fusion Questionnaire", "Defense Style Questionnaire", "Bell Object Relation Inventory" and "Academic Conscience Questionnaire". For the validity of the tools, previous researches were used and reliability was done by the method of internal consistency and calculation of Cronbach's alpha coefficient. The obtained data were analyzed in SPSS .27 and Amos. 25.
Results: The proposed structural equation model had a good fit. Cognitive fusion had a negative and significant correlation with the developed defensive style (R=-0.343), and a direct, positive and significant correlation with the underdeveloped (R=0.367) and neurotic (R=0.315) styles. Also, the path of thematic relations to cognitive fusion (R=0.300), the path of academic conscience to cognitive fusion (R=0.355), and the path of the defensive style to academic conscience (in mature, immature and neurotic components, respectively, 0.366, -0.369, -0.364). Finally, the path of thematic relations to academic conscience (R=0.397) had an indirect, negative and significant correlation. Defensive style and thematic relations have an indirect and negative correlation with cognitive fusion, both directly and through academic conscience.
Conclusions: Defense style, object relations, and academic conscientiousness directly predict cognitive fusion. Also, the mediating role of academic conscience was confirmed in this regard. It is suggested to increase the level of students' awareness of defense style, object relationships and their academic conscience, seminars and educational workshops are held in the form of consecutive courses and their important impact on cognitive fusion is emphasized.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Fusion, Defense Style, Object Relations, Academic Conscience, Students.

نویسندگان مقاله آذین فرتاش | Azin Fartash
Islamic Azad University, Zanjan Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

افسانه صبحی | Afsaneh Sobhi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2360-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات