این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۲-۱۱۵
عنوان فارسی
اثربخشی «درمان پذیرش و تعهد» بر نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای هراس اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هراس اجتماعی از جمله اختلال های شایع روانشناختی به شمار می رود که با ترس از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی و ترس و نگرانی از ارزیابی منفی توسط دیگران مشخص می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی "درمان پذیرش و تعهد" بر نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای هراس اجتماعی شهر اهواز بود.
روش کار: این پژوهش به شیوه نیمه تجربی طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (60 روز) با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی ١٤٠2-١٤٠1بود. نمونه پژوهش شامل 60 تن دارای اضطراب اجتماعی شناخته شده، بهصورت تصادفی ساده بر اساس قرعه کشی به 2 گروه مداخله (30 تن) و کنترل (30 تن) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس نشخوار خشم" (Anger Rumination Scale)، "پرسشنامه روابط چند بعدی خود بدن"، (Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire) و "سیاهه هراس اجتماعی" (Social Phobia Inventory) بود. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. ابزار ها در 2 گروه آزمودنیها و در 3 مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اجرا گردید. گروه مداخله 8 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به صورت گروهی و هفتگی "درمان پذیرش و تعهد" را دریافت کردند. داده ها توسط نرمافزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد.
یافتهها: "درمان پذیرش و تعهد"بر نشخوار خشم (01/0>P ,07/21=F) و روابط چندبعدی خود بدن (05/0>P, 97/5=F) دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با هراس اجتماعی مؤثر است.
نتیجهگیری: "درمان پذیرش و تعهد" در کاهش نشخوار خشم و روابط چند بعدی خود بدن تاثیر معنادار داشت. پیشنهاد می شود مشاوران در مدارس در صورت تشخیص هراس اجتماعی دانش آموزان با اجرای "درمان پذیرش و تعهد" به کاهش سطح نشخوار خشم و بهبود روابط چند بعدی خود بدن دانش آموزان کمک کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان پذیرش و تعهد، نشخوار خشم، روابط چند بعدی خود بدن، هراس اجتماعی، دانش آموز دختر.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of "Acceptance and Commitment Therapy" on Anger Rumination and Multidimensional Body-Self Relations of Female Students of the Secondary Level with Social Phobia
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Social phobia is one of the most common psychological disorders, which is characterized by the fear of being in social situations and the fear and worry of being negatively evaluated by others. The purpose of this research was to determine the effectiveness of "Acceptance and Commitment Therapy" on rumination of anger and multidimensional body-self relations of female students of the secondary level with social phobia disorder in Ahvaz city.
Methods: This research was a semi-experimental design with pre-test, post-test and follow-up (60 days) with a control group. The statistical population of this research included all female students of the secondary level of Ahvaz city in the academic year of 2022-2023. The research sample included 60 people with known social phobia disorder, were divided by simple random sampling based on lottery into 2 intervention groups (30 people) and control (30 people). Research instruments include demographic questionnaire, "Anger Rumination Scale", "Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire" and "Social Phobia Inventory". which was implemented at the level of 2 groups of subjects and in 3 stages of pre-test, post-test and follow-up. Validity of instruments using qualitative methods and reliability was measured by internal consistency method by calculating Cronbach's alpha. The experimental group had 8 sessions and each session lasted for 60 minutes as a group and weekly and based on the "Acceptance and Commitment Therapy". The data was analyzed by SPSS .23.
Results: "Acceptance and Commitment Therapy" is effective on anger rumination (P<0.01, F=21.07) and Multidimensional Body-self Relations (F>0.05, P=5.97) of female students of the secondary level with social phobia.
Conclusions: "Acceptance and Commitment Therapy” had a significant effect on reducing rumination of anger and Multidimensional Body-self Relations. It is suggested that counselors in school help to reduce the level of rumination of anger and reduce concern about students' body image by implementing "Acceptance and Commitment Therapy" in case of social phobia in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Acceptance and Commitment Therapy, Anger Rumination, Multidimensional Body-Self Relations, Social Phobia, Female Student.
نویسندگان مقاله
فروغ کلاه کج | Forough Kolahkaj
Department of Psychology, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran
گروه روان شناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان ایران
لیلا بخشی سورشجانی | Leila Bakhshi Sooreshjani
Department of Psychology, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran
گروه روان شناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان ایران
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2304-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات