این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی مسایل اجتماعی ایران، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۳-۴۰

عنوان فارسی مردم‌نگاری شبکه‌ای نظام سلیقه‌ای نفوذداران مهاجر افغانستانی در اینستاگرام
چکیده فارسی مقاله صنعت تأثیرگذاری مجازی و خرده‌فرهنگ‌های مرتبط با آن به عنوان پدیده‌ای نوظهور در فرهنگ دیجیتال، توجه پژوهشگران را جلب کرده است. این خرده‌فرهنگ، به دلیل ماهیت پادگفتمانی‌ خود، عادت‌های فرهنگی را تغییر داده و منازعات عقیدتی را تشدید می‌کند. پژوهش حاضر به بررسی اثرافکن‌ها مهاجر افغانستانی به‌عنوان مقوله‌ای فرهنگی-اقتصادی می‌پردازد و فنون تأثیرگذاری آنان را بر اساس نظریه «مدیریت تأثیرگذاری» و «تحلیل نمایشی» تحلیل می‌کند. برای این منظور، 40 اثرافکن مهاجر افغانستانی عمدتا خانم که در فضای اینستاگرام فعال هستند، انتخاب شده‌اند. در این مقاله، با نت‌نگاریِ داده‌های بصری (تصاویر، استوری‌ها و ایموجی‌ها) و متنی (کامنت‌ها و پست‌ها)، از خلال یک گونه‌شناسی هشت وضعیتی، نشان داده می‌شود که اثرافکن‌ها چگونه برای کسب درآمد، سلیقه مخاطبان را دستکاری می‌کنند و با ایجاد میل به مصرف تظاهری نزد دنبال‌کنندگان، به کالایی‌سازی حیات شخصی خود می‌پردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهاجر افغانستانی،اثرافکن‌ها،مدیریت تأثیرگذاری،اینستاگرام،سلیقه،نتنوگرافی،

عنوان انگلیسی Netnography of the Taste System of Afghan Migrant Influencers on Instagram.
چکیده انگلیسی مقاله The industry of virtual influencers and the accompanying subcultures has emerged as a striking phenomenon within digital culture, capturing the attention of researchers. This subculture, characterized by its counter-hegemonic nature, reshapes cultural habits and exacerbates ideological conflicts. This study focuses on Afghan migrant influencers as a cultural-economic category, analyzing their influencing techniques through the lenses of “influence management” and “performative analysis.”
To this end, we have selected 40 Afghan migrant influencers, primarily women, who are active on Instagram. In this article, we employ netnography to explore visual data (including images, stories, and emojis) alongside textual data (such as comments and posts). Utilizing an eight-situation typology, we illustrate how these influencers skillfully manipulate audience preferences to generate income while engaging in the commodification of their personal lives, fostering a desire for ostentatious consumption among their followers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مهاجر افغانستانی,اثرافکن‌ها,مدیریت تأثیرگذاری,اینستاگرام,سلیقه,نتنوگرافی

نویسندگان مقاله حسین میرزائی |
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی https://ijsp.ut.ac.ir/article_102077_923c2f37afaf30db9315f607f7c53415.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات