این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۴۱-۵۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز
چکیده فارسی مقاله
اهداف: این پژوهش، در پی بررسی سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. چارچوب نظری این پژوهش بر اساس نظریه سلامت اجتماعی کییز بود.
روش پژوهش: روش پژوهش کمی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشهای و حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 376 نفر بود. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه ساختارمند شامل مقیاسهای سلامت اجتماعی کییز و شاپیرو (2005) و سرمایه اجتماعی میرفردی و ولی نژاد (1394)، استفاده شد. اعتبار ابزار به روش اعتبار صوری مورد تائید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و دادهها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی دانشجویان در سطح متوسطی است. تفاوت معناداری بین سلامت اجتماعی دانشجویان زن و مرد وجود نداشت. بین سلامت اجتماعی با توجه به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گروه سنی و قومیت تفاوت معناداری وجود نداشت. میزان سلامت اجتماعی دانشجویان برحسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی متفاوت بود و طبقه بالا، بیشترین سلامت اجتماعی را داشت. بین متغیرهای سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی رابطه مثبت و معناداری در سطح 99 درصد وجود داشت. در مجموع، متغیرهای سرمایه اجتماعی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی، 12 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کردند.
نتیجه: همراستایی بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی، نشانگر کارکردهای اجتماعی آنها برای اهداف عمومی جامعه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت اجتماعی،سرمایه اجتماعی،دانشجویان،دانشگاه شیراز،ایران،
عنوان انگلیسی
Investigating the relationship between social capital and social well-being among Shiraz University students
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: This research investigated the relationship between social capital and social well-being among Shiraz University. The theoretical framework of this research was chosen based on Keyes' theory on social well-being.
Methods: Using survey method, the statistical population of the study was all students of Shiraz University. Sampling method in this research was cluster random sampling method and the sample size was 376 people based on Cochran's formula. To collect data, a structured questionnaire tool was used, including Keyes and Shapiro's social well-being scales and Mirfardi's and Valinezhad's social capital questionnaire. The face validity and Cronbach's alpha coefficient were used to evaluate validity and reliability of questionnaire, respectively. The data were analyzed using SPSS software, version 26.
Results: The findings of the research showed that the level of social well-being and social capital of students is at an average level. There was no significant difference between the social well-being of male and female students. There was no significant difference between social well-being according to educational level, field of study, age group, and ethnicity. The level of social well-being of students was different according to the socio-economic status, and the upper class had the highest social well-being. There was a positive and significant relationship between social capital and social well-being variables (p. value= 0.000). In total, the variables of social capital and socio-economic status explained 12% of the variance of the dependent variable.
Coclusion: The alignment between social capital and social well-being indicates their social functions for the general goals of society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سلامت اجتماعی,سرمایه اجتماعی,دانشجویان,دانشگاه شیراز,ایران
نویسندگان مقاله
اصغر میرفردی |
دانشیار جامعهشناسی، بخش جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سراج الدین محمودیانی |
دانشیار جمعیتشناسی، بخش جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
ساناز صدیقی |
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، بخش جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_102079_2b1a949d5a8ab63941c49765678d3c36.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات