این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۴۵-۲۶۶
عنوان فارسی
ارزیابی سیاستگذاری دولتهای مختلف ایران به مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ ترسیم الگوی مطلوب
چکیده فارسی مقاله
چالشهای اجتماعی و محیطزیستی در اواخر قرن بیستم و تبدیل چالشها به بحران در قرن بیستویکم، توجه به امر اجتماعی در ساحت حکمرانی را بیش از پیش کرد. از آنجا که بازار و صنایع یکی از مهمترین کنشگران در جوامع امروز هستند و بسیاری از چالشهای مذکور بهویژه در محیطزیست محصول جانبی فعالیت ایشان بوده است، موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها نقشی ویژه برای جلوگیری از مخاطرات اجتماعی و زیستمحیطی جهان امروز پیدا کرد. صنایع و شرکتها به لحاظ اجتماعی و زیستمحیطی مخاطرات فراوانی دارند و دولتهای مختلف در ایران نیز در حکمرانی این موضوع نتوانسته است آنچنان که شایسته است این حوزه را تنظیمگری و قاعدهگذاری کند. شرکتداریهای متنوع و مبهمِ دولتی و شبهدولتی، رویکرد خیریهای و نمایشی به مسئولیت اجتماعی شرکتها، فشار قدرتهای سیاسی به شرکتها برای دریافت منابع مالی، روابط فاسد اقتصادی، سبزشویی و کمتوجهی به محیط درونی کارگاه و جوامع میزبان از مهمترین چالشهای مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران است.
قوانین و آییننامههای حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها از جمله ماده (80) برنامه ششم توسعه، آییننامه دولت سیزدهم و لایحه بودجه دولت چهاردهم، نتوانسته انتظارات کارشناسان و فعالان این عرصه را برآورده کند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که دولتها باید با تدوین مقررات مناسب نرم و تشویقی و با تمرکز بر شفافیت، منابع مسئولیت اجتماعی شرکتها را به سوی نیازهای واقعی جامعه به ویژه جامعه میزبان سوق دهد. پس از آن نیز با ارزیابی و نظارت، مانع از فسادهای متداول این عرصه مانند سبزشویی و تحکیم روابط قدرت برای نخبگان فاسد شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسئولیت اجتماعی،توسعه،شرکت،سیاستگذاری،محیطزیست،
عنوان انگلیسی
Evaluating the policies of different governments of Iran to the social responsibility of companies; Designing the optimal policy
چکیده انگلیسی مقاله
Social and environmental challenges at the end of the 20th century and the transformation of challenges into a crisis in the 21st century, increased attention to the social issue in the field of governance. Since the market and industries are one of the most important actors in today's societies, and many of the aforementioned challenges, especially in the environment, have been a byproduct of their activities, the issue of corporate social responsibility has found a special role to prevent social and environmental risks in today's world.Industries and companies have a lot of social and environmental risks, and different governments in Iran have not been able to regulate and regulate this field as it should be. Diverse and vague state and quasi-state companies, charitable and showy approach to corporate social responsibility, pressure of political powers on companies to receive financial resources, corrupt economic relations, greenwashing and lack of attention to the internal environment of the workshop and host communities are among the most important challenges of corporate social responsibility in Iran. The findings of this research indicate that governments should direct the resources of corporate social responsibility towards the real needs of society, especially the host society, by formulating appropriate soft and encouraging regulations and focusing on transparency. After that, by evaluating and monitoring, prevent common corruptions in this field such as greenwashing and consolidation of power relations for corrupt elites.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مسئولیت اجتماعی,توسعه,شرکت,سیاستگذاری,محیطزیست
نویسندگان مقاله
سینا شیخی |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران؛
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_102091_741052cc19ccea213813a14f581e6dd2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات