این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۶۷-۸۸

عنوان فارسی مفهوم سازی مربیگری تیمی: از پیدایش تا تکامل
چکیده فارسی مقاله هدف: تیم­ها عنصر جدایی‌ناپذیر کسب‌وکارها هستند و از این رو در سال­های گذشته نیازهای یادگیری و توسعه از تمرکز مطلق بر فرد به تمرکز بر توانمندساختن تیم برای یادگیری و توسعه و در نتیجه افزایش عملکرد تغییر کرده است. بدین ترتیب مجموعه وسیعی از مطالعات برای بررسی اثربخشی طیفی از مداخلات یادگیری و توسعه تیم ایجاد شده است که جدیدترین آن‌ها مربی‌گری تیمی است. مربی‌گری تیمی یک تمرین مدیریتی که به اعضای تیم کمک می‌کند تا موثرتر باشند. با این حال، مربی‌گری تیمی از نظر نحوه تعریف و مفهوم­سازی و اینکه در مرزهای بین مداخلات و توسعه تیمی قرار دارد، مورد توجه کمتری قرار گرفته است. گسترش روبه رشد ادبیات مربی‌گری تیمی، بهره‌گیری از روش‌های علم‌سنجی را برای جمع‌بندی آن اجتناب‌ناپذیر نموده است. هدف این پژوهش، شناسایی مفاهیم حوزه موضوعی مربی‌گری تیمی است.
روش: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و کاربردی است که با استفاده از روش‌های علم‌سنجی و مطالعات میدانی انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پایگاه Scopus استفاده شد و اطلاعات 65 سند علمی سال‌های 2005 تا 2024 جمع‌آوری شد. برای مصورسازی از نرم‌افزارهای R و VOSviewer استفاده شده است. بر این اساس ضمن ارائه اطلاعات توصیفی از مواردی مانند تعداد مقالات منتشر شده و زمینه­های موضوعی مرتبط، از روش­های هم تألیفی و هم­رخدادی واژگان بهره­گیری شده است. در ادامه ضمن شناسایی مهم­ترین شاخص های مربیگری تیمی بر حسب کلیدواژه­های شناسایی شده از مرحله قبل، میزان اهمیت هر یک از شاخص­ها با استفاده از پرسشنامه و طیف لیکرت و نیز بر اساس نظرات یک گروه خبره مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: مربی‌گری تیمی در حوزه­های موضوعی مختلفی توسعه یافته که بیشتر آن در حوزه کسب و کار بوده است. در علم مربی‌گری تیمی آمریکا، انگلستان و آلمان تأثیرگذارترین کشورها بوده­اند. رشد تولیدات علمی از سال 2017 افزایشی بوده است و بیشترین میزان به سال 2022 با 10 اثر علمی اختصاص دارد. مقاله­ای که بیشترین استناد را به خود اختصاص داده است، مقاله هاکمن و واگمن (2005) با عنوان «نظریه مربیگری تیمی» است. از طریق تحلیل‌های علم‌سنجی، مجموعه‌ای از واژگان کلیدی شناسایی شده‌اند که منعکس‌کننده مضامین کلیدی در مربیگری تیمی هستند. واژگان کلیدی شناسایی شده عبارتند از رهبری، کار تیمی، منتورینگ، همکاری، آگاهی، هوشیاری، یادگیری، نوآوری تیمی، تیم سازی، رفاه (بهزیستی)، مهارت، انگیزه، تجربه کارکنان، خطای تصمیم­گیری، مربی‌گری فردی، شایستگی، کارکردهای مربی‌گری، عقاید، پویایی گروهی، رویه­ها، ارزیابی فرایندها و اهداف. در ادامه شاخص­های مربی‌گری تیمی برحسب کلیدواژه­ها از طریق مرور ادبیات شناسایی شدند. این شاخص­ها و کلیدواژه­ها در چهار دسته تقسیم‌بندی شدند: ویژگی­ها و مهارت­های مربی (توسعه ارتباطات و مدیریت تعارض، برخورداری از دانش و مهارت کافی، مهارت پرسشگری و تقویت آگاهی، مهارت تسهیل­گری، داشتن بلوغ فکری، داشتن روحیه یادگیری و توسعه، مهارت شنیداری، مهارت تشخیص و تحلیل، مهارت مصاحبه هدفمند، مهارت ارائه مشاوره شخصی، مهارت تحلیل محیط و نگاه سیستمی)، ویژگی­های متربیان (ساختار مناسب تیم، ایمنی روانی، تناسب عملکرد تیم با نیاز سازمان، دانش و مهارت اعضا، تعهد و مسئولیت­پذیری اعضا، استفاده از استراتژی­های کاری مناسب، جو حاکم بر تیم، باز بودن در مقابل نظرات دیگران، اعتماد اعضا به یکدیگر)، اقدامات مربی‌گری تیمی (بهبود عملکرد، تشریح اهداف و انتظارات عملکردی، تجزیه و تحلیل عملکرد، ارائه بازخورد، انتقال دانش، پرسشگری و افزایش آگاهی، انگیزه دادن برای پیشرفت و توسعه، شناسایی و استفاده از استعدادها، افزایش تعهد کارکنان، کمک به کارکنان در مواقع مورد نیاز، ایجاد روابط سازنده و مدیریت تعارضات) و در نهایت اهداف و پیامدها (افزایش خودآگاهی، افزایش آگاهی، بهبود دانش و مهارت،  بهبود عملکرد، افزایش تعهد و تلاش، همکاری و هماهنگی تیم، بهبود ارتباطات، اثربخشی تیم، بهبود تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی). پس از سنجش میزان اهمیت این شاخص­ها، بیشترین امتیاز به شاخص امنیت روانی و کمترین امتیاز به تشریح اهداف و انتظارات عملکردی تعلق گرفت.
نتیجه: مربی‌گری تیمی یک حوزه میان رشته­ای است و تولیدات علمی در این زمینه روندی صعودی داشته است. هرچند که هیچ مدرکی از کشور ایران در اسکوپوس در حوزه مربی‌گری تیمی نمایه نشده است اما در عمل این مفاهیم مورد استفاده تیم­ها قرار می­گیرند. بر این اساس توصیه می‌شود که به انجام پژوهش در این زمینه که راه‌گشای توسعه منابع سازمانی در صنایع مختلف می باشد، اولویت داده شود. مربی‌گری تیمی فعالیتی در بستر کار تیمی و مبتنی بر یادگیری تیمی می­باشد که توسط رهبر تیم انجام می­شود. به طور خلاصه مربی‌گری تیمی شامل یک مربی است که با مدیران یا کارکنان شاغل در یک تیم کار می­کند. فرآیند مربی‌گری تیمی به تیم­ها کمک می­کند تا حول یک هدف مشترک هماهنگ شوند، یک چشم‌انداز الهام‌بخش ایجاد کنند، روابط تیمی سالم با نقش­های مشخص شده ایجاد کنند، در مورد رفتار و همچنین نتایج پاسخگو باشند و تصمیمات سازنده در راستای اهداف تیمی و سازمانی بگیرند. مربیگری تیم به تسریع عملکرد تیم کمک می­کند و ابزاری برای کمک به افراد برای همکاری مؤثرتر برای رسیدن به اهداف مشترک در محل کار است. از این رو تیم­ها در صنایع مختلف با بهره­گیری از پتانسیل مربی‌گری تیمی، می­توانند به نتایج عملکردی بالاتری دست یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مربیگری جمعی،یادگیری،عملکرد،رهبری،توسعه،

عنوان انگلیسی Conceptualizing team coaching: from origin to evolution
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Teams play a crucial role in the effectiveness of organizations. In recent years, the focus of learning and development has shifted from solely emphasizing individual growth to enhancing the learning and development of entire teams, ultimately increasing their effectiveness. This shift has resulted in extensive literature examining various team learning and development interventions, Team coaching is a management practice designed to help team members work more effectively together. However, it is still a poorly defined and conceptualized phenomenon that exists at the intersection of interventions and team development. The growing body of literature on team coaching makes it necessary to conduct bibliometric analyses to summarize the field. The purpose of this research is to examine the scientific contributions related to team coaching.

Method: This research is a descriptive and applied study that employed bibliometric methods. The Scopus database was utilized to collect data from 65 scientific documents published between 2005 and 2024. For visualization purposes, VOSviewer and R software were employed. The study provides descriptive information regarding various factors, such as the number of published articles and associated subject areas, utilizing both co-authorship and co-occurrence methods. Additionally, it identifies key indicators of team coaching based on keywords identified in the previous stage. The significance of each indicator was assessed through a questionnaire and a Likert scale, along with insights from a group of 16 experts.

Results: The application of team coaching has been developed across various subject areas, particularly within the fields of business. The most influential countries in this domain are America, England, and Germany. Since 2017, there has been a steady increase in scientific publications on team coaching, with the highest number recorded in 2022. The most cited article is Hackman and Wagman’s (2005) titled "Team Coaching Theory”. Through bibliometric analyses, a set of keywords has been identified that reflects the key themes in team coaching. These include leadership, teamwork, mentoring, collaboration, awareness, alertness, learning, team innovation, team building, well-being, skill, motivation, employee experience, decision-making errors, individual coaching, competence, coaching functions, beliefs, group dynamics, procedures, process evaluation, and goals. Additionally, team coaching indicators derived from these keywords can be grouped into four categories: 1. Characteristics and Skills of the Coach: communication development, conflict management, possessing adequate knowledge and skills, questioning and awareness enhancement skills, facilitation skills, intellectual maturity, a spirit of learning and development, listening skills, diagnostic and analytical skills, targeted interviewing, personal counseling, environmental analysis, and adopting a systemic perspective; 2. Characteristics of the Coachees: an appropriate team structure, psychological safety, aligning team performance with organizational needs, members' knowledge and skills, commitment and responsibility, the use of effective work strategies, a positive team atmosphere, openness to others' opinions, and mutual trust among members; 3. Team Coaching Actions: improving performance, clarifying performance goals and expectations, analyzing performance, providing feedback, transferring knowledge, questioning and raising awareness, motivating progress and development, identifying and utilizing talents, increasing employee commitment, supporting employees when needed, fostering constructive relationships, and managing conflicts; 4. Goals and Outcomes: enhancing self-awareness, boosting awareness, improving knowledge and skills, elevating performance, increasing commitment and effort, fostering team cooperation and coordination, enhancing communication, improving team effectiveness. After assessing the components of team coaching, it was found that the highest importance score was associated with psychological safety, while the lowest score was related to defining goals and performance expectations.

Conclusion: Team coaching is an interdisciplinary approach that has seen a significant upward trend in scientific research. Currently, no document in Iran has been indexed in Scopus specifically focused on team coaching. Based on this, it is recommended to prioritize research in this area, which could enhance the development of organizational resources across various industries. Team coaching is an activity centered around teamwork and team learning, led by a team leader to improve both individual and team performance. This process may also involve an external coach who collaborates with a group of managers or employees within a team. The team coaching process helps teams align around a common goal, create an inspiring vision, and build healthy relationships within the team. It involves defining roles, fostering accountability for both behaviors and outcomes, and making constructive decisions that align with team and organizational objectives. Overall, team coaching accelerates team performance and serves as a valuable tool for enabling individuals to work together more effectively to achieve shared goals in the workplace. As a result, teams across different industries can attain higher performance outcomes by leveraging the benefits of team coaching.

Keywords: development, Learning, Leadership, performance, Group
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مربیگری جمعی,یادگیری,عملکرد,رهبری,توسعه

نویسندگان مقاله امیرحسین باقریه مشهدی |
گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمد عزیزی |
گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_101736_188166cb95538ae82effd40bea9d9e32.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات