این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پرستار و پزشک در رزم
، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۸۲-۹۰
عنوان فارسی
تدوین و تعیین اثربخشی برنامه توانمندسازی حسی-حرکتی بر بازداری و فعالسازی رفتاری کودکان با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمـه
: هدف از این پژوهش
تدوین و تعیین اثربخشی
برنامه
توانمندسازی حسی-حرکتی
بر
بازداری و فعالسازی رفتاری
کودکان با
نارسایی
توجه / بیش فعالی بود.
روش کار
: روش
پژوهش
از
نوع
نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون
–
پسآزمون و پیگیری
با
گروه
کنترل بود.
جامعۀ
آماری پژوهش شامل تمامی
کودکان پسر 7 تا 12 سال مبتلا به اختلال نقص توجه / بیشفعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره در سال 1402 شهر تهران
بود. حجم
نمونه
شامل 30 نفر (15
نفر گروه
آزمایش
و
15
نفر گروه
گواه) از
جامعه
آماری
به
شیوه
نمونه گیری در دسترس انتخاب
شده
و
در دو
گروه
گواه
و
آزمایش
جایگماری شدند.
برای گروه
آزمایشی، برنامه تدوین شده
توانمندسازی حسی-حرکتی
اجرا شد در
حالیکه
گروه
کنترل
در لیست انتظار باقی ماندند
. ابزار پژوهش شامل مقیاس
درجهبندی
رفتار
کودکان
و
پرسشنامه
نظریه
حساسیت
به
تقویت
تجدیدنظرشده
-
نسخه
کودکان بود.
یافته ها
: نتایج نشان داد که مداخله
توانمندسازی حسی-حرکتی
بر بهبود
بازداری و فعالسازی رفتاری
در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معنیدار داشته است.
نتیجه گیری
: یافته های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه
توانمندسازی حسی-حرکتی
فراهم میکند. مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود
بازداری و فعالسازی رفتاری
کودکان با
نارسایی
توجه / بیش فعالی از این مداخله استفاده نمایند
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانمندسازی حسی-حرکتی، بازداری رفتاری، فعالسازی رفتاری، نارسایی توجه / بیش فعالی
عنوان انگلیسی
Developing and determining the effectiveness of sensory-motor rehabilitation program on behavioral inhibition and activation of children with attention deficit/hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
: The purpose of this study was to develop and determine the effectiveness of sensory-motor rehabilitation program on behavioral inhibition and activation of children with attention deficit/hyperactivity disorder.
Methods
: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and follow-up with a control group. The statistical population of the study included all male children aged 7 to 12 with attention deficit/hyperactivity disorder who referred to counseling centers in 2023 in Tehran. The samples include 30 people (15 people in the experimental group and 15 people in the control group) from the statistical population which selected by available sampling method and placed in two control and experimental groups. For the experimental group, the sensory-motor rehabilitation program was implemented, while the control group remained on the waiting list. The research tools included Child Behavior Rating Scale and the revised Reinforcement Sensitivity Theory Questionnaire-Children Form.
Results
: The results showed that the sensory-motor rehabilitation intervention had a significant effect on improving inhibition and behavioral activation in the post-test and follow-up stages.
Conclusion
: The findings of this research provide useful information regarding the sensory-motor rehabilitation program. counselors and psychologists can use this intervention to improve inhibition and behavioral activation of children with attention deficit/hyperactivity disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
sensory-motor rehabilitation, behavioral inhibition, behavioral activation, attention deficit/hyperactivity disorder
نویسندگان مقاله
تینا محمدی | Tina Mohammadi
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی
سعید رضایی | Saeed Rezayi
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی
غلامعلی افروز | Ghola Ali Afrooz
, University of Tehran
دانشگاه تهران
پرویز شریفی درآمدی | Parviz Sharifi Daramadi
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی
محمد عسگری | Mohammad Asgari
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-367-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات