این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۸، شماره ۲۳، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی رنگ میان رمانتیک و واقع‌گرایی بررسی شعر سهراب سپهری و سعدی یوسف
چکیده فارسی مقاله چکیده رنگ یکی از عناصر مهم در تصویرسازی­های هنری در شعر است و هر شاعری در به کارگیری و کشف دنیای اسرار آمیز آن، تجربه­ای منحصر به مفرد دارد. دو شاعر نقاش، سهراب سپهری و سعدی یوسف، دو تجربه­ی متفاوت در این زمینه از خود بر جای نهاده­اند. از یک سوی، رنگ نزد هر دو شاعر، از یک پدیده دیداری به یک امر ذهنی تبدیل شده است و لذا عنصری با اهمیت در ساختار هنری شعر آنها دو شمرده می­شود. اما از سوی دیگر، هر کدام از آن دو، رنگ را به گونه­ای متفاوت از دیگری کاربرده­است. سپهری با الهام از مکتب رمانتیک و به شکلی خوش­بینانه آن را نشانه­ای از زیبایی­ها دانسته است، اما سعدی یوسف آن را به عنوان نمادی برای پیکارهای سیاسی و اجتماعی استعمال نموده است و با دیدی بدبینانه و متأثر از مکتب واقع­گرایی از آن استفاده کرده است. تفاوت آشکار کاربرد رنگ در شعر دو شاعر، به گونه­ای است که در بسیاری از شعر سپهری می­توان جای رنگ­ها را با هم عوض کرد، اما در شعر سعدی یوسف چنین کاری امکان­پذیر نیست. این پژوهش کاربردهای رنگ در شعر این دو را بررسی می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی رنگ میان رمانتیک و واقع¬گرایی بررسی شعر سهراب سپهری و سعدی یوسف
چکیده انگلیسی مقاله چکیده رنگ یکی از عناصر مهم در تصویرسازی­های هنری در شعر است و هر شاعری در به کارگیری و کشف دنیای اسرار آمیز آن، تجربه­ای منحصر به مفرد دارد. دو شاعر نقاش، سهراب سپهری و سعدی یوسف، دو تجربه­ی متفاوت در این زمینه از خود بر جای نهاده­اند. از یک سوی، رنگ نزد هر دو شاعر، از یک پدیده دیداری به یک امر ذهنی تبدیل شده است و لذا عنصری با اهمیت در ساختار هنری شعر آنها دو شمرده می­شود. اما از سوی دیگر، هر کدام از آن دو، رنگ را به گونه­ای متفاوت از دیگری کاربرده­است. سپهری با الهام از مکتب رمانتیک و به شکلی خوش­بینانه آن را نشانه­ای از زیبایی­ها دانسته است، اما سعدی یوسف آن را به عنوان نمادی برای پیکارهای سیاسی و اجتماعی استعمال نموده است و با دیدی بدبینانه و متأثر از مکتب واقع­گرایی از آن استفاده کرده است. تفاوت آشکار کاربرد رنگ در شعر دو شاعر، به گونه­ای است که در بسیاری از شعر سپهری می­توان جای رنگ­ها را با هم عوض کرد، اما در شعر سعدی یوسف چنین کاری امکان­پذیر نیست. این پژوهش کاربردهای رنگ در شعر این دو را بررسی می­کند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی سلیمی |
دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

رضا کیانی |
دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_2824_9362aa26694654bede958f1350967203.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات