این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده محور بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر سرآمد
چکیده فارسی مقاله چکیده
مقدمه: دانش‌آموزان سرآمد به­عنوان یکی از سرمایه­های انسانی جامعه باید مورد توجه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه قرار گیرند. این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده­محور بر تنظیم هیجان دانش­آموزان سرآمد انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش نیمه­آزمایشی با پیش­آزمون- پس­آزمون- پیگیری در گروه آزمایش و گواه صورت گرفت. جامعه پژوهش را تمامی دانش­آموزان سرآمد دختر شهر تهران در دامنه سنی 6 تا 8 سال تشکیل دادند. با توجه به جامعه پژوهش سه مدرسه دولتی دخترانه با روش نمونه­گیری تصادفی ساده از بین مدارس ابتدایی دخترانه دولتی منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند، سپس با استفاده از نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و از طریق روش نمونه­گیری در دسترس، از بین دانش­آموزان دختر، 45 دانش­آموز دختر سرآمدی که هوشبهر بالای 120 داشتند، به­عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش درمانگرمحور (15 نفر)، آزمایش خانواده­محور (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. سیاهه تنظیم هیجان (شیلد و کیکتی، 1998) ابزار مورد استفاده در این پژوهش بود. برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت به مدت 12 جلسه (یک ماه و نیم) بر روی گروه­های آزمایش انجام شد. داده­های آماری با استفاده از نرم­افزار SPSS-18 و مدل آماری اندازه­گیری مکرر تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با دو رویکرد درمانگرمحور و خانواده­محور بر تنظیم هیجان و بی­ثباتی/منفی­گرایی اثربخش بوده است (01/0>P). همچنین، شدت اثر در مؤلفه تنظیم هیجان، در گروه درمانگرمحور (72/0) و گروه خانواده­محور (70/0) و شدت اثر در مؤلفه بی­ثباتی/ منفی­گرایی، در گروه درمانگرمحور (51/0) و گروه خانواده­محور (75/0) بود که نشان می­دهد در مؤلفه بی­ثباتی/ منفی­گرایی رویکرد خانواده­محور اثربخشی بیشتر و در مؤلفه تنظیم هیجان رویکرد درمانگرمحور اثربخشی بیشتری داشته است.
نتیجه­گیری: می­توان از این برنامه آموزشی به­عنوان یک مداخله اثربخش برای افزایش و یا بهبود تنظیم هیجان کودکان به خصوص کودکان سرآمد استفاده کرد و بهتر است برای بهبود هر مؤلفه در کودکان از رویکردی که اثربخشی بیشتری داشته استفاده شود.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت، خانواده­محور، دانش­آموزان سرآمد.

عنوان انگلیسی Investigating the Effectiveness of a Creativity-based Educational Program with a Therapist-Centered and Family-Centered Approach on Emotion Regulation in Gifted Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Gifted students, as one of the human capital of society, should be given attention by the education system of every society. This study aimed to investigate the effectiveness of a creativity-based educational program with a therapist-centered and family-centered approach to the emotion regulation of gifted students.
Methods: A semi-experimental research design with pre-test-post-test-follow-up was carried out in the experimental and control groups. The research population consisted of all gifted female students in Tehran in the age range of 6 to 8 years. Regarding the research population, three public girls' schools were selected by simple random sampling method from among the public girls' elementary schools in the 18th district of Tehran Education Department. Then, using the new version of the Tehran-Stanford-Binet IQ test and through the available sampling method, 45 gifted female students with IQ above 120 were selected as a sample from among the female students and then randomly assigned to three groups: therapist-centered experiment (15 people), family-centered experiment (15 people), and control (15 people). The Emotion Regulation Inventory (Shield and Kiketti, 1998) was the instrument used in this research. A creativity-based educational program was conducted on the experimental groups for 12 sessions (one and a half months). Statistical data were analyzed using SPSS-18 software and repeated measures statistical model.
Results: The results of this study showed that the creativity-based training program with two therapist-centered and family-centered approaches was effective on emotion regulation and instability/negativity (P<0.01). Also, the intensity of the effect on the emotion regulation component was in the therapist-centered group (0.72) and the family-centered group (0.70), and the intensity of the effect on the instability/negativity component was in the therapist-centered group (0.51) and the family-centered group (0.75), which indicates that the family-centered approach was more effective in the instability/negativity component and the therapist-centered approach was more effective in the emotion regulation component.
Conclusions: This educational program can be used as an effective intervention to increase or improve the emotion regulation of children, especially gifted children, and it is better to use a more effective approach to improve each component in children.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion Regulation, Creativity-based educational program, family oriented, gifted students.

نویسندگان مقاله مژگان صادقی | Mozhgan Sadeghi
Science and Research Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

غلامعلی افروز | Gholamali Afrooz
University of Tehran
دانشگاه تهران

لیلا کاشانی وحید | Leila Kashani Vahid
Science and Research Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

سمیرا وکیلی | Samira Vakili
Science and Research Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2537-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات