مقدمه: دختران مبتلا به اختلال اضطراب در زندگی با کمرویی و درماندگی روانشناختی مواجه میشوند. بنابراین، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی رواندرمانی پویشی کوتاهمدت فشرده بر کمرویی و درماندگی روانشناختی در دختران 18-16 سال مبتلا به اختلال اضطراب بود.
روش کار: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر 18-16 سال مبتلا به اختلال اضطراب مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر اهواز در فصل تابستان سال 1403 بودند. نمونههای این پژوهش 30 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 50 دقیقهای بهصورت انفرادی با روش رواندرمانی پویشی کوتاهمدت فشرده آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماند. دادههای این مطالعه با سیاهه اضطراب، پرسشنامه کمرویی و مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی گردآوری و با روشهای کایاسکوئر و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-25 تحلیل شدند.
یافتهها: طبق نتایج این مطالعه، بین دختران 18-16 سال مبتلا به اختلال اضطراب گروههای آزمایش و کنترل از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0P>). همچنین، رواندرمانی پویشی کوتاهمدت فشرده باعث کاهش کمرویی (001/0P<، 06/194F=) و درماندگی روانشناختی (001/0P<، 36/144F=) در دختران 18-16 سال مبتلا به اختلال اضطراب شد.
نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش، متخصصان و درمانگران حوزه سلامت میتوانند از روش رواندرمانی پویشی کوتاهمدت فشرده در کنار سایر روشهای درمانی برای کاهش کمرویی و درماندگی روانشناختی در گروههای آسیبپذیر از جمله بیماران مبتلا به اختلال اضطراب استفاده کنند.
Introduction: Girls with anxiety disorders face shyness and psychological helplessness in life. Therefore, the aim of this study was determine the effectiveness of intensive short-term dynamic psychotherapy on shyness and psychological helplessness in 16-18 years old girls with anxiety disorders. Methods: This research was a semi-experimental with a pretest and posttest design with a control group. The research population was 16-18 years old girls students with anxiety disorder who referred to counseling and psychological services centers of Ahvaz city in the summer of 2024. The samples of this research were 30 people were selected by purposive sampling method and randomly replaced into two equal groups. The experimental group trained 8 sessions of 50 minute individually by method of intensive short-term dynamic psychotherapy and the control group remained on the waiting list for training. The data of this study were collected by the anxiety inventory, shyness questionnaire and stress, anxiety and depression scale and analyzed by Chi-square and multivariate analysis of covariance methods in SPSS-25 software. Results: According to the results of this study, there was no significant difference between the 16-18 years old girls with anxiety disorders of experimental and control groups in terms of age and educational level (P>0.05). Also, intensive short-term dynamic psychotherapy reduced shyness (F=194.06, P<0.001) and psychological distress (F=144.36, P<0.001) in girls aged 16-18 with anxiety disorders. Conclusions: According to the results of this research, health professionals and therapists can use intensive short-term dynamic psychotherapy along with other therapeutic methods to reduce shyness and psychological distress in vulnerable groups including patients with anxiety disorders.