این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده بر کمرویی و درماندگی روان‌شناختی در دختران ۱۸-۱۶ سال مبتلا به اختلال اضطراب
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: دختران مبتلا به اختلال اضطراب در زندگی با کمرویی و درماندگی روان‌شناختی مواجه می‌شوند. بنابراین، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده بر کمرویی و درماندگی روان‌شناختی در دختران 18-16 سال مبتلا به اختلال اضطراب بود.

روش کار: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر 18-16 سال مبتلا به اختلال اضطراب مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی شهر اهواز در فصل تابستان سال 1403 بودند. نمونه‌های این پژوهش 30 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 50 دقیقه‌ای به‌صورت انفرادی با روش روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماند. داده‌های این مطالعه با سیاهه اضطراب، پرسشنامه کمرویی و مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی گردآوری و با روش‌های کای‌اسکوئر و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-25 تحلیل شدند.

یافته‌ها: طبق نتایج این مطالعه، بین دختران 18-16 سال مبتلا به اختلال اضطراب گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0P>). همچنین، روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده باعث کاهش کمرویی (001/0P<، 06/194F=) و درماندگی روان‌شناختی (001/0P<، 36/144F=) در دختران 18-16 سال مبتلا به اختلال اضطراب شد.

نتیجه‌گیری: طبق نتایج این پژوهش، متخصصان و درمان‌گران حوزه سلامت می‌توانند از روش روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده در کنار سایر روش‌های درمانی برای کاهش کمرویی و درماندگی روان‌شناختی در گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله بیماران مبتلا به اختلال اضطراب استفاده کنند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده، کمرویی، درماندگی روان‌شناختی، اختلال اضطراب

عنوان انگلیسی Effectiveness of Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy on Shyness and Psychological Helplessness in 16-18 Years Old Girls with Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Girls with anxiety disorders face shyness and psychological helplessness in life. Therefore, the aim of this study was determine the effectiveness of intensive short-term dynamic psychotherapy on shyness and psychological helplessness in 16-18 years old girls with anxiety disorders.
Methods: This research was a semi-experimental with a pretest and posttest design with a control group. The research population was 16-18 years old girls students with anxiety disorder who referred to counseling and psychological services centers of Ahvaz city in the summer of 2024. The samples of this research were 30 people were selected by purposive sampling method and randomly replaced into two equal groups. The experimental group trained 8 sessions of 50 minute individually by method of intensive short-term dynamic psychotherapy and the control group remained on the waiting list for training. The data of this study were collected by the anxiety inventory, shyness questionnaire and stress, anxiety and depression scale and analyzed by Chi-square and multivariate analysis of covariance methods in SPSS-25 software.
Results: According to the results of this study, there was no significant difference between the 16-18 years old girls with anxiety disorders of experimental and control groups in terms of age and educational level (P>0.05). Also, intensive short-term dynamic psychotherapy reduced shyness (F=194.06, P<0.001) and psychological distress (F=144.36, P<0.001) in girls aged 16-18 with anxiety disorders.
Conclusions: According to the results of this research, health professionals and therapists can use intensive short-term dynamic psychotherapy along with other therapeutic methods to reduce shyness and psychological distress in vulnerable groups including patients with anxiety disorders.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy, Shyness, Psychological Helplessness, Anxiety Disorder

نویسندگان مقاله شیما خنده‌جام | Shima Khandehjam
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

شاهرخ ولی‌زاده | Shahrokh Valizadeh
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2564-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات