این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط خودکارامدی پژوهشی با مولفه های فرسودگی شغلی اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فرسودگی شغلی  اعضا هیات علمی می تواند باعث کاهش عملکرد استادان و در نتیجه اختلال در باور و خودکارامدی پژوهشی  انها شود  .این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارامدی پژوهشی با فرسودگی شغلی اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد انجام شده است.
روش کار:  در این مطالعه توصیفی همبستگی  180 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد نجف اباد  وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق دو پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی مسلش و جکسون و پرسشنامه خودکارامدی پژوهش فیلیبس و راسل به صورت انلاین جمع اوری شد. داده ها در نرم افزار 22spss  و با ازمون های اماری تحلیل گردید.
یافته ها:  در این مطالعه خودکارامدی پژوهشی نمونه ها، با میانگین 99/56±46/197 در سطح مطلوب و فرسودگی شغلی  با میانگین 83/13±46/45 در محدوده پایین قرار داشت. مولفه های مربوط به فرسودگی شغلی ( خستگی عاطفی، مسخ شخصیت ، احساس عدم موفقیت فردی )  در سطح کم بود. مولفه های مربوط به  توانمندی های خودکارامدی پژوهشی (طراحی سوال، پژوهش عملیاتی، رایانه ای و کمی، نوشتن) در سطح متوسط قرار داشت. بین خودکارآمدی پژوهشی با مسخ شخصیت (001/0>p) و احساس عدم موفقیت فردی همبستگی معناداری  مشاهده شد (05/0p<).) اما بین خودکارآمدی پژوهشی و نمره کل فرسودگی شغلی و خستگی عاطفی همبستگی معناداری مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجه گیری: با توجه نتایج مطالعه حاضر،  پیشنهاد می گردد مدیران دانشگاه با برگزاری کارگاههای مرتبط با پژوهش  اقدامی موثر در جهت افزایش انگیزه پژوهش کارامد در اساتید بردارند. 

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارامدی پژوهشی، فرسودگی شغلی، اعضا هیات علمی

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between research self-efficacy and job burnout components of faculty members of Islamic Azad University, Najaf Abad branch
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Introduction: The job burnout of academic staff members can cause a decrease in the performance of professors and as a result disrupt their belief and research self-efficacy. This study was conducted with the aim of determining the relationship between research self-efficacy and the job burnout of academic staff members of Islamic Azad University, Najaf Abad branch.
Methods: In this descriptive correlational study, 180 faculty members of Azad University of Najaf Abad were included in the study. The data was collected online through two standard job burnout questionnaires by Moslesh and Jackson and self-efficacy questionnaire by Phillips and Russell. The data was analyzed in spss  V22 software and with statistical tests.
Findings: In this study, the research self-efficacy of the samples, with an average of 197.46±56.99, was at the desired level, and job burnout was in the low range with an average of 45.46±13.83. The components related to job burnout (emotional fatigue, depersonalization, feeling of personal failure) were at a low level. The components related to research self-efficacy abilities (question design, operational, computer and quantitative research, writing) were at an average level. A significant correlation was observed between research self-efficacy with depersonalization (p < 0.001) and the feeling of personal failure (p < 0.05). However, no significant correlation was observed between research self-efficacy and the total score of job burnout and emotional exhaustion (p >0.05).
Conclusion: According to the results of the present study, it is suggested that the university managers take an effective action to increase the motivation of effective research among the professors by holding workshops related to research.


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله research self-efficacy, job burnout, faculty members

نویسندگان مقاله مرضیه شایان منش | marzieh shayanmanesh
دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد

فاطمه سلمانی | fatemeh salmani
دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5884-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده پیراپزشکی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات