این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر شفقت بر احساس شرم و رشد پس از سانحه در مادران با کودک مبتلا به معلولیت جسمی- ذهنی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
مراقبت از یک کودک معلول دارای پیچیدگیهای بسیاری است و میتواند با پیامدهای منفی روانی و اجتماعی برای والدین همراه باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی
فرزندپروری مبتنی بر شفقت بر
احساس شرم و رشد پس از سانحه در مادران با کودک مبتلا به معلولیت جسمی- ذهنی
انجام شد.
روش کار:
تحقیق حاضر یک طرح نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل
دانش آموزان مرکز آموزشی کودکان با نیازهای ویژه امام جواد شهر ساری
در سال 1402-1401 بود که
از بین آنها
، 30 کودک
انتخاب شدند و مادران آنها به طور تصادفی در گروه مداخله
فرزند پروری مبتنی بر شفقت
و
یا
گروه کنترل قرار گرفتند.
برای گروه آزمایش 8 جلسه هفتگی و 60 دقیقهای
مداخله
فرزند پروری مبتنی بر شفقت
اجرا شد و برای گروه کنترل مداخلهای انجام
ن
شد. در ابتدا و بعد از اتمام جلسات مداخله و همچنین یک ماه بعد از آن، تمام شرکت کنندگان مقیاس احساس گناه و شرم و پرسشنامه رشد پس از سانحه را
تکمیل کردند.
داده
ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مکرر تحلیل شدند.
یافته ها:
نتایج نشان داد که
مداخله
فرزند پروری مبتنی بر شفقت
در کاهش
احساس شرم و افزایش رشد پس از سانحه در مادران با کودک مبتلا به معلولیت جسمی- ذهنی
اثربخشی معنیدار دارد
(001/0
p<
).
نتیجه گیری:
طبق نتایج حاصل از این مطالعه،
احساس شرم و رشد پس از سانحه در مادران با کودک مبتلا به معلولیت جسمی- ذهنی
از طریق
مداخله
فرزند پروری مبتنی بر شفقت
قابل اصلاح است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرزند پروری مبتنی بر شفقت، احساس شرم، رشد پس از سانحه، معلولیت جسمی- ذهنی
عنوان انگلیسی
The effectiveness of compassion-based parenting on feelings of shame and post-traumatic growth in mothers with children with physical-mental disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
: Caring for a disabled child has many complications and can have negative psychological and social consequences for parents. The present study was conducted to investigate the effectiveness of compassion-based parenting on feelings of shame and post-traumatic growth in mothers with children with physical-mental disabilities.
Methods
: The present research was a semi-experimental design of pre-test-post-test-follow-up type with the control group. The statistical population included the students of Imam Javad educational center for children with special needs in Sari in 1401-1402, from which 30 children were select, and their mothers were randomly assigned to the intervention group of compassionate parenting or the control group. For the experimental group, 8 weekly 60-minute sessions of compassion-based parenting were implemented. No intervention was performed for the control group. At the beginning and after completing of the intervention sessions also one month later, all participants completed the guilt and shame scale and the post-traumatic growth questionnaire. The data were analyzed using the repeated analysis of variance test.
Results
:
The results showed that the compassion-based parenting significantly reduces shame and increases post-traumatic growth in mothers with children with physical-mental disabilities (p<0.001).
Conclusion
: According to the results of this study, the feeling of shame and post-traumatic growth in mothers with children with physical-mental disabilities can be corrected through the compassion-based parenting.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Compassion-based parenting, Feeling of shame, Post-traumatic growth, Physical-mental disability
نویسندگان مقاله
صاحبه بریمانی | Sahebeh Barimani
PhD in General Psychology, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، ایران
سمانه فراهانی | Samaneh Farahani
Department of Family and Sexual Health, Faculty of Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
روانشناسی خانواده و سلامت جنسی، گروه خانواده و سلامت جنسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
کامران شورانگیز | Kamran Shoorangiz
Master’s degree of General Psychology, Payame Noor university of Garmsar, Garmsar, Iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور مرکز گرمسار، گرمسار، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5640-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات