مقدمه: در سالهای اخیر، وابستگی به تلفن همراه به یک چالش جدی برای دانشجویان تبدیل شده است که میتواند منجر به افزایش اضطراب اجتماعی و کاهش خودکارآمدی آنها شود. هدف ما ارتقاء سلامت روانی دانشجویان و کاهش اثرات منفی وابستگی به تلفن همراه با استفاده از رویکردهای درمانی نوین می باشد.
روش کار: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 1399 در شهر تهران انجام شد. نمونه های پژوهش 52 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری بودند که با روش نمونه گیری در دسترس بر اساس معیارهای ورود انتخاب و سپس بر اساس تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار وابستگی به تلفن همراه کوه هی، ابزار اضطراب اجتماعی جرابک و ابزار خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. آموزش واقعیتدرمانی مبتنی بر تئوری انتخاب به صورت گروهی، طی 6 جلسه 90 دقیقه ای ( هفته ای دو جلسه ) به صورت گفتگوی دو طرفه، سخنرانی و پرسش و پاسخ در محیط نرم افزاری واتساپ برای گروه مداخله انجام شد. جمع آوری داده ها قبل از شروع مداخله و چهار هفته بعد از اتمام مداخله صورت گرفت. تحلیل اطلاعات با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، از طریق نرم افزار SPSS سری 26 صورت گرفت.
یافتهها: 81 درصد نمونه ها در هر دو گروه مداخله و کنترل بین 25-20 سال سن داشتند و 34 درصد نمونه ها زن بودند. بین دو گروه مداخله و کنترل پس از انجام مداخله، تفاوت آماری معنی دار از نظر نمره اضطراب اجتماعی (028/0 =p) و نمره خودکارآمدی (002/0 =p) وجود داشت.
نتیجهگیری: آموزش واقعیت درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب می تواند منجر به بهبود اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی دانشجویان وابسته به تلفن همراه شود. از یافتههای این مطالعه می توان در راستای برنامهریزی و ارائه آموزشهای مربوط به دانشجویان برای تقویت خودکارآمدی و کاهش اضطراب اجتماعی استفاده نمود. همچنین نتایج این تحقیق میتواند به توسعه مداخلات مؤثر در زمینه سلامت روان کمک کند.
Background: In recent years, dependence on mobile phones has become a significant challenge for students, leading to increased social anxiety and decreased self-efficacy. Our goal is to enhance students' mental health and mitigate the negative effects of mobile phone addiction through innovative therapeutic approaches. The present study was conducted to determine the effect of group reality therapy based on choice theory on social anxiety and self-efficacy of students with Mobile Dependency.
Method: This study was conducted in Tehran in 2019 using a randomized clinical trial method. Fifty-two undergraduate nursing students were selected through convenience sampling and then divided into intervention and control groups based on random assignment. Data were collected using the Koo hy Mobile Phone Dependence Questionnaire, the Jerabek's Social Anxiety Scale, and the Sherer's General Self-Efficacy Scale. Reality therapy training based on choice theory was conducted in a group setting over six sessions for the intervention group. Each 90-minute session (twice a week) involved two-way discussions, lectures, and Q&A in the WhatsApp software environment for the intervention group. Data were collected before the intervention and four weeks after its completion. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics methods via SPSS version 26
Results: 81% of the samples in both intervention and control groups were between 20-25 years old and 34% of the samples were women. There was a statistically significant difference between the intervention and control groups after the intervention regarding the social anxiety score (p = 0.028) and self-efficacy score (p = 0.002).
Conclusion: Reality therapy training based on choice theory improves social anxiety and self-efficacy of students with mobile phone dependence, so it is recommended that this study's findings be used to plan and provide training for nursing students to strengthen self-efficacy and reduce social anxiety. The results of this research can also contribute to the development of effective interventions in the field of mental health.