این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر وب بر شادکامی مادران کودکان مبتلا به سرطان خون: یک مطالعهی نیمهتجربی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
سرطان بیماری شایع و ناتوانکننده میباشد و یکی از علتهای اصلی مرگ کودکان بهشمار میآید. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر وب بر شادکامی کودکان مبتلا به سرطان خون انجام شد.
مواد و روش ها:
مطالعهی حاضر نیمهتجربی است. جامعهی پژوهش مادران کودکان مبتلا به سرطان مراجعهکننده به بخش هماتولوژی بیمارستان علیابنابیطالب (ع) شهر زاهدان در سال ۱۴۰۳ بودند. حجم نمونه ۸۰ نفر بود که بهطور تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه مداخله آموزش مبتنی بر وب را بهمدت ۸ هفته دریافت کردند. قبل و ۴ هفته پس از پایان مداخله، دادهها با پرسشنامهی شادکامی آکسفورد جمعآوری و در نرمافزار SPSS نسخه ۲۷ با آزمونهای آماری تیمستقل، تیزوجی، کایدو و تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. سطح معناداری کمتر از ۰/۰۵ مد نظر بود.
یافتهها:
قبل از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمرهی شادکامی تفاوت معناداری وجود نداشت (۰/۶۵=p). پس از آموزش کیفیت زندگی درمانی مبتنی بر وب، نتیجهی آزمون تحلیل کوواریانس با کنترل اثر پیشآزمون نشان داد که میانگین نمرهی شادکامی در مادران گروه مداخلـه (۶/۸۴±۵۴/۵۵) بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل (۸/۵۳±۴۴/۵۲) بود (۰/۰۰۱>p).
نتیجهگیری:
مداخلهی کیفیت زندگی درمانی مبتنی بر وب تـأثیر مثبـت و معنـاداری بـر افزایش شادکامی مادران کودکان مبتلا به سرطان داشت. بنابراین توصیه میشود برای افزایش شادکامی و همچنین ارتقای کیفیت زندگی مادران و کودکان آموزشهای مبتنی بر وب مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مداخله مبتنی بر وب، بهزیستی روانشناختی، شادکامی، سرطان خون
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Web-based Education on the Happiness of Mothers of Children with Leukemia: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Cancer is a common and debilitating disease and is one of the leading causes of death in children. The present study aimed to determine the effect of web-based education on the happiness of children with leukemia.
Materials and Methods:
This is a semi-experimental study. The research population was mothers of children with cancer who referred to the hematology department of Ali Ibn Abi Taleb Hospital in Zahedan in 1403. The sample size was 80 people who were selected by simple random sampling. The intervention group received web-based training for 8 weeks. Before and 4 weeks after the end of the intervention, data were collected with the Oxford Happiness Questionnaire and analyzed using SPSS version 27 with independent t-tests, paired t-tests, chi-square, and analysis of covariance. A significance level of less than 0.05 was considered.
Results:
Before the intervention, there was no significant difference in the mean happiness score between the two groups (p = 0.65). After the web-based quality of life therapy training, the results of the analysis of covariance test with control of the pre-test effect showed that the mean happiness score in the mothers of the intervention group (54.55 ± 6.84) was significantly higher than that of the control group (52.44 ± 8.53) (p< 0.001).
Conclusion:
The web-based quality of life therapy intervention had a positive and significant effect on increasing the happiness of mothers of children with cancer. Therefore, it is recommended that web-based training be used to increase happiness and also improve the quality of life of mothers and children.
Open Access
Policy
:
This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
To view a copy of this license, visit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Web-based intervention, Psychological well-being, happiness, leukemia
نویسندگان مقاله
نسرین رضائی | Nasrin Rezaee
Professor of Nursing, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استاد، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
علی نویدیان | Ali Navidian
Professor of Nursing, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استاد، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
لیلا محمدی فرد | Leila Mohammadifard
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
مجید دسترس | Majid Dastras
Instructor of Psychiatric Nursing, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-3857-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات