این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۱۵۸-۱۷۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی شفقت ورزی خودبهشیارانه و گروه‌درمانی راه‌حل محور کوتاه‌مدت بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: انعطاف‌پذیری روان‌شناختی نقش مهمی در بهداشت روانی و جسمی افراد ایفا می‌کند. ازاین‌رو هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر شفقت ورزی خود خودبهشیارانه و گروه‌درمانی راه‌حل محور کوتاه‌مدت بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی دانشجویان دختر بود. مواد و روش­ها: این پژوهش نیمه ‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری سه‌ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر شهر سبزوار که در یکی از سه دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار و دانشگاه پیام‌نور این شهر دانشجو بود که در سه گروه گروه‌درمانی مبتنی بر شفقت ورزی خودبهشیارانه، گروه‌درمانی راه‌حل محور کوتاه‌مدت و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بن - ایتژاک و همکاران بود و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 27 و از روش آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر) استفاده شد. یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که اثربخشی درمان راه‌حل محور نسبت به درمان شفقت ورزی خودبهشیارانه در افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی دانشجویان بیشتر است. نتیجه‌گیری: باتوجه‌به تأثیر معنادار روش گروه‌درمانی راه‌حل محور و نمرات قابل‌توجه درمان شفقت ورزی خودبهشیارانه پیشنهاد می‌شود، از این دو روش در راستای بهبود انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در دانشجویان دختر استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ذهن مشفق، انعطاف پذیری شناختی، درمان مبتنی بر حل مسئله، سلامت روان، کووید-19،

عنوان انگلیسی A Comparison of the Effectiveness of Self-Compassion Group Therapy and Short-Term Solution-Focused Group Therapy on Psychological Flexibility in Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Psychological flexibility is essential for maintaining mental and physical health. This study aims to compare the effectiveness of mindfulness-based self-compassion group therapy with short-term solution-focused group therapy in enhancing psychological flexibility among female students. Materials and Methods: This semi-experimental study employed a pre-test, post-test, and 3-month follow-up design with a control group. The statistical population included female students from three universities in Sabzevar: Hakim Sabzevari University, Islamic Azad University of Sabzevar, and Payame Noor University of Sabzevar. Participants were randomly assigned to one of three groups: mindfulness-based self-compassion group therapy, short-term solution-focused group therapy, or a control group. Data were collected using the psychological flexibility questionnaire developed by Ben-Itzhak et al., and analyses were conducted using SPSS-27 with descriptive and inferential statistics (repeated measures ANOVA). Results: Findings from the mixed ANOVA indicated that solution-focused group therapy was more effective than mindfulness-based self-compassion therapy in enhancing psychological flexibility among the students Conclusion: Given the significant impact of solution-focused group therapy and the notable outcomes of mindfulness-based self-compassion therapy, it is recommended to employ both methods to improve psychological flexibility in female students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش ذهن مشفق, انعطاف پذیری شناختی, درمان مبتنی بر حل مسئله, سلامت روان, کووید-19

نویسندگان مقاله محمدرضا خسروجردی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

مصطفی بلقان آبادی |
گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

احمد منصوری |
گروه روانشناسی ، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران


نشانی اینترنتی https://jsums.medsab.ac.ir/article_1733_db9763e02a4a045bfff1d0484ccaea90.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات