این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۲۲، شماره ۱۲۹، صفحات ۹۳-۱۱۴

عنوان فارسی طراحی مدل بازاریابی اخلاقی اسلامی با رویکرد تعهد حرفه ای مدیران با روش تحلیل مضمون
چکیده فارسی مقاله در دنیای پر تحول امروز، که رقابت‌های تجاری و نیازهای مصرف‌کنندگان به شدت در حال تغییر است، توجه به اصول اخلاقی در بازاریابی از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار شده است. پیاده‌سازی ارزش‌های اسلامی در استراتژی‌های تجاری نه تنها به ارتقای کیفیت و شفافیت محصولات کمک می‌کند، بلکه به ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان نیز منجر می‌شود. این رویکرد بر تعهد مدیران به رفتارهای اخلاقی و مسئولیت‌پذیری تأکید دارد و به دنبال بهبود عملکرد سازمان‌ها از طریق رعایت اصول درست و منصفانه است. ازاین‌رو هدف طراحی مدل بازاریابی اخلاقی اسلامی با رویکرد تعهد حرفه‌ای مدیران است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهش‌های کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل اساتید هیئت‌علمی و همچنین مدیران ارشد بودند و همچنین مصاحبه شوندگان شامل، 15 نفر که به روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی، یافته‌ها به تایید مصاحبه‌ ‌شوندگان رسید. به منظور تحلیل داده‌ها نیز از روش براون و کلارک با نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی مکس کیودآ انجام گردید. یافته‌ها حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 16 مضمون پایه در قالب 7 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون فراگیر شناسایی شدند. نتایج نیز نشان داد پایبندی به اصول اخلاقی و تعهدات حرفه‌ای، موجب جلب اعتماد مشتریان و تقویت بهره‌وری سازمان می‌شود. این رویکرد با تلفیق ارزش‌های اسلامی و ساختارهای سازمانی منسجم، به تحقق اهداف پایدار و موفقیت در بازار کمک می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی / بازاریابی اخلاقی،اسلامی / تعهد مدیران / کالاهای اساسی  ،

عنوان انگلیسی Designing an Islamic Ethical Marketing Model with a Focus on Managerial Professional Commitment in Essential Goods Using the Content Analysis Method
چکیده انگلیسی مقاله In today’s rapidly changing world, where business competition and consumer needs are constantly evolving, attention to ethical principles in marketing has gained increasing importance. Implementing Islamic values in business strategies not only helps enhance the quality and transparency of products but also leads to the establishment of trust and customer loyalty. This approach emphasizes managers’ commitment to ethical behavior and responsibility and seeks to improve organizational performance through adherence to correct and fair principles. Therefore, the goal is to design a model of Islamic ethical marketing with a focus on the professional commitment of managers. This research, with a qualitative approach, is applied in nature, and the content analysis method was used. The experts included faculty members and senior managers, and the interviewees consisted of 15 individuals selected through purposive sampling until theoretical saturation was reached. Data were collected through semi-structured interviews. To ensure validity and reliability, the findings were verified by the interviewees. Data analysis was conducted using the Braun and Clarke method with the MaxQDA qualitative data analysis software. The findings from the interview analysis revealed 16 basic themes, organized into 7 organizing themes and 1 overarching theme. The results also showed that adherence to ethical principles and professional commitments leads to gaining customer trust and enhancing organizational productivity. This approach, by integrating Islamic values and cohesive organizational structures, contributes to achieving sustainable goals and success in the market.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازاریابی / بازاریابی اخلاقی,اسلامی / تعهد مدیران / کالاهای اساسی  

نویسندگان مقاله مهدی امینی فرد |
گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران

شهریار انصاری چارسوقی |
گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

علیرضا روستا |
گروه مدیریت بازرگانی،واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_718321_cabb1055b0e548ff2de2e499372b85a8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات