این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۱۹-۴۲
عنوان فارسی
ارزیابی کارایی خطوط اتوبوسرانی از دید استفادهکننده و گرداننده در شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله
شهر اصفهان در دهههای اخیر درگیر مشکلات ترافیکی در حملونقل درون شهری است. با مطالعه دقیق سیستم اتوبوسرانی این شهر به عنوان یکی از کاراترین وسایل حملونقل عمومی میتوان به بهبود عملکرد این سامانه کمک نموده و علاوه بر حل مشکلات حملونقل، زمینه رضایت شهروندان را فراهم نمود. نوشتار حاضر با توجه به جایگاه ویژه توسعه حملونقل عمومی، به ارزیابی کارایی خطوط اتوبوسرانی در شهر اصفهان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) پرداخته است؛ از این رو با مرور پیشینه تحقیق، معیارهای تأثیرگذار در ارزیابی کارایی خطوط اتوبوسرانی مشخص و فهرستی از معیارها و زیرمعیارهای مؤثر شناسایی گردید. هدف مطالعه ارزیابی کارایی خطوط اتوبوسرانی اصفهان از دو دیدگاه استفادهکننده و گرداننده است؛ به همین جهت ارزیابی کارایی طی دو فرایند جداگانه انجام گرفته است. دادههای جمع-آوری شده پیرامون معیارها وارد نرمافزار Expert Choice شده و وزن نهایی هر یک از معیارها مشخص گردیده که طبق آن از بین 7 معیار ارزیابی کارایی از دید کاربر، زمانانتظار مسافر با 309/0 بیشترین و رفتارراننده با 036/0کمترین اهمیت را نسبت به سایر معیارها در کارایی خطوط ایفا میکنند. همچنین از بین 3 معیار ارزیابی کارایی از دید گرداننده، معیار اقتصادی با 683/0 بیشترین و معیار اثربخشی با 117/0 کمترین اهمیت را نسبت به سایر معیارها در کارایی خطوط ایفا میکنند. درنهایت از دید کاربران، خط 34 با 203/0 امتیاز بیشترین کارایی و خط 31 با 109/0 امتیاز خط پایینترین کارایی و از دید گردانندگان، خط 1 با 263/0 امتیاز بیشترین کارایی و خط 20 با 074/0 امتیاز پایینترین کارایی را داراست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایت شهروندان،سیستم حمل و نقل عمومی،نرمافزار Expert Choice،کارایی سیستم اتوبوسرانی،
عنوان انگلیسی
Evaluating the Efficiency of Bus Lines from the point of View of Users and Operators in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the special position of public transportation development, the present article has evaluated the efficiency of bus lines using Analytical Hierarchy (AHP) method; therefore, by reviewing the literature and background of the research, the effective criteria in evaluating the efficiency of bus lines were determined and a list of effective criteria and sub-criteria was identified. In this study, the aim is to evaluate the efficiency of Isfahan bus lines from two points of view: users and operators; for this reason, performance evaluation has been done in two separate processes. The data collected about the criteria are entered into the Expert-Choice software and after performing the necessary calculations, the final weight of each criterion is determined, according to which, among the 7 performance evaluation criteria from the user's point of view, the passenger waiting time is 0.309 is the most important and driver's behavior is the least important with 0.036 compared to other criteria in the efficiency of lines. Also, among the 3 efficiency evaluation criteria from the driver's point of view, the economic criterion with 0.683 and the effectiveness criterion with 0.117 play the least importance compared to other criteria in the efficiency of lines. Finally, from the point of view of the users, line 34 is the most efficient with 0.203 points, and line 31 is the least efficient with 0.109 points, and from the operators' point of view, line 1 is the most efficient with 0.263 points and line 20 is the least efficient with 0.074 points.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رضایت شهروندان,سیستم حمل و نقل عمومی,نرمافزار Expert Choice,کارایی سیستم اتوبوسرانی
نویسندگان مقاله
شهریار افندیزاده |
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
مهشید محیط |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
حمید بیگدلی راد |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_188059_926ff05d266f3770d662b512491a7b8c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات