این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۵۳-۸۰

عنوان فارسی ارزیابی اثر لاتکس SBR بر خصوصیات عملکردی روسازی نیمه‌صلب
چکیده فارسی مقاله ساخت و ساز جاده و تعمیر آن معمولا با سه نوع روسازی انعطاف پذیر، صلب و نیمه‌صلب انجام می شود. با وجود تمام مزیت هایی که دو نوع روسازی انعطاف پذیر و صلب دارند، دارای نقص هایی نیز هستند. هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر به کارگیری لاتکس استایرن بوتادین استایرن (SBR)1 به عنوان اصلاح کننده قیر و دوغاب سیمان، بر خصوصیات عملکردی روسازی نیمه‌صلب است. برای این کار ابتدا به طراحی آسفالت متخلخل مورد نیاز پرداخته شد. مقدار درصد قیر بهینه آسفالت متخلخل 974/3 درصد محاسبه شد. گام بعدی تعیین خصوصیات دوغاب سیمان و محاسبه نسبت W/C بهینه بود. 16 نوع نمونه روسازی نیمه‌صلب با درصدهای مختلف لاتکس SBR (موجود در قیر و دوغاب سیمان) در قالب های مارشال ساخته شد و تزریق دوغاب سیمان در آن ها انجام شد. سپس آزمایش‌های عملکردی روی نمونه ها انجام شد. نتایج نشان داد که استفاده از لاتکس SBR در قیر آسفالت متخلخل موجب افزایش مقاومت مارشال و مدول برجهندگی به ترتیب تا 5 و 58 درصد و استفاده از آن در دوغاب سیمان موجب کاهش مقاومت مارشال در کوتاه مدت تا 35 درصد می شود. در حالی که استفاده از لاتکس SBR در دوغاب سیمان تاثیر قابل توجهی در مقدار مدول برجهندگی روسازی نیمه صلب ندارد. نتایج نشان داد که استفاده از لاتکس SBR در قیر آسفالت متخلخل و دوغاب سیمان (در بلند مدت) باعث بهبود عملکرد روسازی نیمه‌صلب در برابر بارگذاری های سنگین و مناطق نیازمند روسازی های خاص (باند فرودگاه و مسیر اتوبوس های BRT2) می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روسازی نیمه‌صلب،مخلوط آسفالت متخلخل،دوغاب سیمان،لاتکس SBR،آزمایش‌های عملکردی،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Styrene Butadiene Rubber Latex Effect on the Performance Characteristics of Semi Rigid Pavement
چکیده انگلیسی مقاله Road construction are usually done with three types of flexible, rigid, and semi rigid pavements. Despite all the advantages of these two types of flexible and rigid pavement, they have also some disadvantages. This pavement is known as the semi-rigid pavement (SRP), where the surface consists of semi-flexible materials that can provide some of the best features of flexible and rigid pavement. Semi-rigid pavement, generally known as a grouted macadam, includes an open-graded asphalt structure with 25 to 35 percent voids in which a cementitious slurry is used. The main purpose of this thesis is to investigate the effect of SBR latex on the performance characteristics of semi-rigid pavement. To do this, the porous asphalt design was first required. The optimum bitumen content of porous asphalt was calculated to be 3.974 %. The next step was to determine the properties of the cement slurry and to calculate the optimal W/C ratio. Sixteen types of semi-rigid pavements specimens were made in Marshall molds and cement slurry injection was performed. Then, the Marshall Stability Test, the resilient modulus and Cantabro loss were carried out. The results showed that the use of latex SBR in bitumen porous asphalt improves the properties of semi-rigid pavement. The use of SBR latex in cement slurry increased the resilient modulus both in the long time and in the short time, but reduced the amount of marshal stability and adhesion between aggregates in the short time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روسازی نیمه‌صلب,مخلوط آسفالت متخلخل,دوغاب سیمان,لاتکس SBR,آزمایش‌های عملکردی

نویسندگان مقاله حامد خانی سانیج |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

رضوان باباگلی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه علم و فناوری مازندران، بهشهر، ایران

علی اصغر زرتشتی ایل بیگی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

محمد مهدی خبیری |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_205243_efccf5eccfd66827aa8ca6390ad0a1d7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات