این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۱۳۷-۱۴۸

عنوان فارسی ارزیابی شاخص‌های ایمنی، ترافیکی و زیست‌محیطی وجود پارک‌ حاشیه‌ای با استفاده از نرم‌افزار Aimsun (مطالعه موردی: شهر قم)
چکیده فارسی مقاله با رشد سریع جمعیت و افزایش مالکیت وسایل نقلیه شخصی، یافتن پارکینگ مناسب به یکی از معضلات اصلی شبکه های حمل و نقل تبدیل شده که منجربه سردرگمی بسیاری از رانندگان در ساعات اوج شلوغی شده است. برنامه‌ریزان شهری به دنبال اعمال راهکارهای موثر برای ارتقای سطح ایمنی، کاهش هزینه‌های اقتصادی ناشی از وقوع تصادفات و خسارت‌های زیست محیطی مصرف سوخت‌های فسیلی بوده‌اند که این امر به وسیله مدیریت میسر میگردد. این مطالعه به ارزیابی شاخص ایمنی، زیست محیطی و شاخص ترافیکی نظیر سرعت، چگالی و زمان تأخیر وجود پارک حاشیه‌ای در یکی از معابر حادثه خیز استان قم با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌ساز Aimsun پرداخته است. ارزیابی ترافیکی، پارامترهای چگالی، سرعت و زمان‌تأخیر نتایج نشان داد با افزایش خط عبوری سواره‌رو و حذف پارک‌ حاشیه‌ای زمان تأخیر کل مسیر با کاهش 96/9 درصد و سرعت و چگالی وسایل نقلیه به ترتیب به میزان 2/3 و 7/22 درصد افزایش پیدا کرده است. در ادامه نتایج بررسی نشان داد که تعداد تصادفات و هزینه ناشی از آلاینده‌های زیست محیطی با حذف پارک‌ حاشیه‌ای به ترتیب به میزان 5/25 و 95/8 درصدی کاهش یافته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پارک حاشیه‌ای،شبیه‌سازی،ترافیک،زمان تأخیر،ایمسان،

عنوان انگلیسی Evaluation of Safety, Traffic, and Environmental Indicators Related to the Presence of a Marginal Park Using AIMSUN Software (Case Study: Qom City)
چکیده انگلیسی مقاله With the rapid growth of the population and the increase in the ownership of passenger cars, finding a suitable parking space has become one of the main problems. This has led to confusion for many drivers during rush hours. Urban planners have sought to implement effective solutions to enhance safety levels, decrease economic costs resulting from accidents, and mitigate environmental damage caused by fossil fuel consumption, all achievable through proper management. In this study, the safety, environmental impact, and traffic indices, such as speed, density, and delay time, were evaluated in the presence of a marginal park on one of the accident-prone roads in Qom province using the Imsan simulator software. Traffic evaluation includes parameters such as density, speed, and delay time. The results showed that by increasing the pedestrian crossing lane and removing the marginal park, the delay time of the entire route decreased by 9.96%, and the speed and vehicle density increased by 3.2% and 22.7%, respective-ly. Further, the survey results indicated that removing the marginal park led to a 25.5% increase in acci-dents and an 8.95% rise in the cost caused by environmental pollutants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پارک حاشیه‌ای,شبیه‌سازی,ترافیک,زمان تأخیر,ایمسان

نویسندگان مقاله سجاد عبدی شیجانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه مهندسی عمران، دانشگاه قم، قم، ایران

سید محمد حسین دهناد |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_207301_935f5c677702f535fcaecfe6cdc70622.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات