این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۱۶۷-۱۹۲
عنوان فارسی
مروری برخصوصیات مکانیکی روسازی آسفالتی مسلح شده با الیاف طبیعی گیاهی به عنوان راهکار دوست دار محیط زیست در مهندسی روسازی
چکیده فارسی مقاله
با توجه به مشکلات زیستمحیطی ناشی از روسازی آسفالتی، از جمله انتشار گازهای گلخانهای و مصرف زیاد منابع غیرقابل تجدید، توجه به مسائل محیط زیستی در مهندسی راه و روسازی بسیار اهمیت دارد. به کارگیری الیاف طبیعی گیاهی به عنوان روشی دوستدار محیط زیست و سازگار با اهداف توسعه پایدار در مهندسی راه و روسازی مورد استقبال محققین و مهندسین قرار گرفته است. استفاده از این الیاف به کاهش مصرف مواد و مصالح غیرقابل تجدید و کاهش انتشار کربن کمک میکند، زیرا این مواد از منابع تجدیدپذیر به دست میآیند. همچنین، الیاف طبیعی گیاهی باعث بهبود خصوصیات مکانیکی روسازیهای آسفالتی و افزایش دوام و عمر مفید آنها میشوند، که این امر به کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر و در نتیجه مصرف کمتر منابع منجر میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی آخرین پیشرفتهای تحقیقاتی در مورد استفاده از الیاف طبیعی گیاهی در روسازی آسفالتی انجام شده است. ابتدا اطلاعات اولیه درباره الیاف طبیعی، شامل انواع، ترکیبات، و خصوصیات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی هر یک، توصیف شد. سپس خصوصیات رئولوژیکی، عملکرد در دماهای پایین، مقاومت در برابر خستگی و مقاومت برشی قیر اصلاحشده با الیاف طبیعی گیاهی و عملکرد روسازی مخلوطهای آسفالتی اصلاحشده با این الیاف، از جمله عملکرد در دماهای بالا و پایین، حساسیت به رطوبت و مقاومت در برابر خستگی، مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، الیاف طبیعی به عنوان یک اصلاحکننده دوستدار محیط زیست و امیدوارکننده در روسازی آسفالتی معرفی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روسازی آسفالتی،الیاف طبیعی گیاهی،خصوصیات مکانیکی،اصلاح کننده دوستدار محیط زیست،توسعه پایدار،
عنوان انگلیسی
Review of the Mechanical Properties of Asphalt Pavement Reinforced with Natural Plant Fibers as an Eco-Friendly Solution in Pavement Engineering
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the environmental problems caused by asphalt pavement, such as greenhouse gas emissions and the high consumption of non-renewable resources, it is crucial to address environmental issues in road and pavement engineering. The use of natural plant fibers as an eco-friendly method compatible with the goals of sustainable development in this field has gained acceptance among researchers and engineers. Fibers such as jute, cotton, banana, coconut, and hemp help reduce the consumption of non-renewable materials and lower carbon emissions since they are sourced from renewable resources. Additionally, natural plant fibers enhance the mechanical properties of asphalt pavements, increasing their durability and service life. This, in turn, reduces the need for frequent maintenance and conserves resources. The current research aimed to investigate the latest developments in using natural plant fibers in asphalt pavement. It began with an overview of basic information about natural fibers, including their types, compositions, and physical, mechanical, and chemical properties. The study then examined the rheological properties, low-temperature performance, fatigue resistance, and shear strength of bitumen modified with natural plant fibers. It also evaluated the mechanical performance of asphalt mixtures modified with these fibers, including high and low-temperature performance, moisture susceptibility, and fatigue resistance. The findings introduced natural fibers as an eco-friendly and promising modifier in asphalt pavement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روسازی آسفالتی,الیاف طبیعی گیاهی,خصوصیات مکانیکی,اصلاح کننده دوستدار محیط زیست,توسعه پایدار
نویسندگان مقاله
ساجد برادران |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
سید علی ضیائی |
استادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_213310_357f7a96eceff7157713d44ce4b1734d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات