این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۱۹۳-۲۱۲

عنوان فارسی بازیابی جداول زمان‌بندی سیر و حرکت قطارهای متروی تهران با استفاده از رویکرد بهینه سازی استوار
چکیده فارسی مقاله متروی تهران به طور معمول در معرض بروز اختلال‌های ناخواسته‌ای است که می‌تواند سبب ایجاد تغییرات جزئی یا کلی اجتناب‌ناپذیر در نظم جداول زمان‌بندی اولیه گردد. نتیجه بروز این قبیل وقایع برنامه‌ریزی‌نشده می‌تواندبا غیرقابل ‌اجرا نمودن جداول ازپیش‌طراحی‌شده، بر وقت‌شناسی حرکت‌های مسافری و در نتیجه میزان مطلوبیت سفرهای مترو تأثیر بگذارد. در وضع موجود شبکه متروی تهران، مسئولیت مدیریت و بازیابی جداول زمانی در شرایط بروز اختلال بر عهده راهبران مرکز کنترل ترافیک قرار دارد. آنها از طریق ارائه راهکارهای مبتنی بر اصول مدیریت اختلال به حذف اعوجاجاتی نظیر پیشامد بروز تأخیر در حرکت‌ها، لغو اعزام‌ها، ازدحام بیش از حد و غیره... اقدام می‌نمایند. با این حال راهکارهای اجرایی شده توسط راهبران مرکز کنترل ترافیک از کیفیت مطلوب برخوردار نیست. افزون بر آن، به طور معمول در شبکه مترو لازم است اختلال‌ها ظرف چند دقیقه مرتفع گردد تا از بروز اثر تجمعی و پراکندگی در ترافیک سیر و حرکت قطارها و خطوط جلوگیری شود که این امر یکی از مسائل چالش‌برانگیز در مدیریت ترافیک خطوط مترو
به شمار می‌رود. از سوی دیگر با توجه به مقیاس و گستره خطوط متروی تهران، لازم است پیچیدگی‌های محاسباتی و فضای جواب برای رویکردهای حل مسئله دقیقاً معین و در دسترس باشد تا تصمیم‌گیری بهینه امکان‌پذیر شود. طی سال‌های اخیر مدل‌های برنامه‌ریزی مجدد ترافیک مترو برای افزایش سرعت بازیابی جداول و پشتیبانی از تصمیمات مراکز کنترل ترافیک توسعه‌یافته است. یک الگوی اخیر استفاده از شبکه «رویداد
فعالیت» است که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. روابط ریاضی حاکم بر این چارچوب مبتنی بر نمودارهای شبکه‌ای است که می‌تواند طیف وسیعی از وظایف و فعالیت‌های زمان‌بندی مجدد را مورد پشتیبانی قرار دهد؛ بنابراین تحقیق حاضر با استفاده از شبکه «رویداد  فعالیت» و با لحاظ عامل زمان به بررسی حرکت چرخشی ناوگان قطارها در عملیات ورود و خروج قطارها از پایانه‌ها و سایر ایستگاه‌های طول مسیر پرداخته است. با توجه به آنکه استقرار مدل‌های بهینه‌سازی، ضریب توفیق نتایج و احتمال عملیاتی‌شدن تصمیمات کنترل‌کننده ترافیک در مجموعه موجه جواب مسئله افزایش می‌دهد؛ لذا در الگوی پیشنهادی تحقیق حاضر با درنظرگرفتن عوامل مرتبط با ظرفیت ناوگان و حجم مسافری سکوها به تدقیق و محاسبه روابط بازیابی جداول زمان‌بندی پرداخته شده است. در روش پیشنهادی تحقیق حاضر با استفاده از تدقیق ازدحام مسافری سکوها و داشتن مقدار متغیر تأخیرهای در فضای حالت پیشامدها، اقدامات کنترلی مرتبط را برای افزایش کارآمدی بازیابی جداول زمان‌بندی پیاده‌سازی نمود. علی‌رغم آنکه روش حل مسئله برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح با توجه به  طیف استفاده از متغیرهای باینری دشوار به نظر می‌رسد با این حال مسیر محاسباتی را به‌منظور تعیین دقیق زمان انتظار، حجم مسافری و کنترل ازدحام و تأخیر امکان‌پذیر می‌نماید. همچنین برای تحلیل تقاضای مسافری و بهبود کارایی سیستم در مواجه با پیچیدگی‌های ناشی از تعدد اعزام‌های مسافری از الگوریتم جستجوی همسایگی استفاده شده است. در این تحقیق الگوریتم جستجوی همسایگی می‌تواند با استفاده از تکمیل جواب راه‌حل متناسب با فضای حالت مسئله را به‌صورت کارآمد کشف نموده و به‌این‌ترتیب یک توازن منطقی میان زمان حل مسئله و کیفیت جواب‌ها ایجاد نماید. مطالعه موردی پژوهش حاضر با استفاده از برنامه زمان‌بندی ناوگان خط چهار متروی تهران حدفاصل ایستگاه‌های «کلاهدوز» تا «بیمه» انجام شده است. نتایج به‌دست‌آمده از شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته، نشان می‌دهد که مدل توسعه‌یافته در تحقیق حاضر با لحاظ حجم مسافری قطارها، زمان انتظار در سکوها و تأخیر قطارها در ایستگاه‌های تقاطعی به‌منظور بازیابی جدول از طریق رویکرد عدد صحیح مختلط و الگوریتم جستجوی همسایگی می‌تواند راه‌حل‌هایی با کارایی و کیفیت بهتر ارائه دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازیابی جداول زمان‌بندی،متروی تهران،مدیریت اختلال،ایستگاه‌های تقاطعی،ظرفیت مسافری،

عنوان انگلیسی Retrieving Timetables of Tehran Metro Trains Using Robust Optimization Approach
چکیده انگلیسی مقاله Tehran subway is usually exposed to unwanted disturbances that can cause inevitable partial or total changes in the order of the initial timetables. The result the occurrence of such unplanned events can affect the punctuality of passenger movements by making the pre-designed schedules unworkable and thus the level of desirability of subway trips. In the current situation of the Tehran metro network, the responsibility of managing and restoring timetables in the event of a disruption is the responsibility of the traffic control center managers. By providing solutions based on the principles of disturbance management, they eliminate delays such as delays in movements, cancellation of dispatches, overcrowding, etc. However, the solutions implemented by the drivers of the traffic control center are not of good quality. In addition, usually in the subway network, it is necessary to resolve the disturbances within a few minutes to prevent the cumulative effect and dispersion in the traffic of trains and lines, which is one of the challenging issues in managing the traffic of subway lines. It is counted on the other hand, considering the scale and extent of Tehran subway lines, it is necessary to have the computational complexities and the solution space for problem-solving approaches precisely defined and available so that optimal decision-making is possible. In recent years, metro traffic rescheduling models have been developed to increase the speed of table retrieval and support the decisions of traffic control centers. A recent model is the use of the "event-activity" network, which is used in this research. The mathematical relationships governing this framework are based on network diagrams that can support a wide range of tasks and rescheduling activities. Therefore, the current research has investigated the rotational movement of the train fleet in the operation of the arrival and departure of trains from the terminals and other stations along the route by using the "event-activity" network and considering the time factor. Because the establishment of optimization models increases the success rate of the results and the probability of operationalization of the traffic controller's decisions in the justified set of the solution to the problem, therefore, in the proposed model of the current research, considering the factors related to the fleet capacity and the passenger volume of the platforms, And the calculation of recovery relations of scheduling tables has been discussed. In the proposed method of the present research, by using the verification of the passenger congestion of the platforms and having a variable amount of delays in the space of the incidents, relevant control measures were implemented to increase the efficiency of the recovery of the timetables. Although the method of solving the integer linear programming problem seems difficult due to the spectrum of using binary variables, however, it enables the calculation path to accurately determine the waiting time, passenger volume, congestion and delay control. Also, a neighborhood search algorithm has been used to analyze passenger demand and improve the efficiency of the system in the face of the complications caused by the number of passenger dispatches. In this research, the neighborhood search algorithm can efficiently discover the solution appropriate to the problem state space by using the completion of the answer and in this way create a logical balance between the problem-solving time and the quality of the answers. The case study of the current research has been done using the schedule of the fleet of Line 4 of the Tehran Metro between "Kahdouz" and "Bemeh" stations. The results obtained from the simulations show that the model developed in the current research in terms of train passenger volume, waiting time at the platforms and the delay of the trains at the intersection stations to recover the table through the mixed integer approach and algorithm Neighborhood search can provide solutions with better efficiency and quality.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازیابی جداول زمان‌بندی,متروی تهران,مدیریت اختلال,ایستگاه‌های تقاطعی,ظرفیت مسافری

نویسندگان مقاله پژمان صالحی |
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران

مهران خلج |
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران

داود جعفری |
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_213311_83ae80a96505a1e014b0ed4197cc262a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات