این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۲۴۳-۲۵۶
عنوان فارسی
تحلیل هزینه و فایده ساخت و بهرهبرداری از خطوط مترو در کلانشهرها (مطالعه موردی: پروژه خط B مترو قم)
چکیده فارسی مقاله
شهر قم یکی از مراکز مهم مذهبی بوده و با توجه به نزدیکی به دیگر شهرهای پرجمعیت و تأمین مسیر ارتباطی آن ها، بهصورت یک کلانشهر متراکم در حاشیه دشت کویر درآمده است. تراکم روزافزون کلان شهرها و محدودیت ایجاد مسیرهای سطحی جهت کاهش ترافیک، لزوم بهکارگیری روش های حملونقل درونشهری ریلی مانند مترو را ایجاب می کند. درآمد ها، منافع و هزینه های ساخت خطوط مترو در کلانشهرها میبایست قبل از شروع پروژه مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد. در خصوص احداث خطوط مترو بخشی از هزینههای پروژه که بیشتر مورد توجه است، مربوط به مرحله ساخت است. اما هزینههای ناشی از تعمیر و نگهداری، مرمت دورهای و فعالیتهای عملیاتی ادامه خواهند داشت. این هزینه ها همانند قسمتی از کوه یخ در زیر آب هستند و در نگاه اول مورد توجه قرار نمی گیرند. بر این اساس در مطالعه مالی و اقتصادی یک خط مترو، هزینههای پروژه شامل هزینه مطالعات اولیه، ساخت، بهرهبرداری، تعمیر و نگهداری می شوند. همچنین درآمدهای مستقیم پروژه شامل فروش بلیت، تبلیغات، اجاره یا فروش کاربریهای ایجاد شده در محدوده ایستگاه هستند. ساخت مترو منافع مرتبط نظیر کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلایندهها و کاهش هدر رفت منابع ناشی از تصادفات و کاهش استهلاک را به همراه دارد. در این پژوهش شاخص منفعت به هزینه پروژه مترو خط B قم مورد بررسی قرار میگیرد. مطابق با نتایج ارائه شده در این مقاله پروژه مترو خط B قم پس از گذشت 20 سال به سوددهی رسیده و دارای منفعت اقتصادی برای دولت خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل هزینه و فایده،خطوط مترو،ساخت،بهرهبرداری،مترو قم،
عنوان انگلیسی
A Cost-Benefit Analysis of Constructing and Operating Metro Lines in Metropolitan Cities (Case Study: Qom Metro Line B Project)
چکیده انگلیسی مقاله
Qom is a significant religious center that has become a densely populated metropolis. This is due to its proximity to other populated cities and its role as a communication route. As megacities become increasingly dense, surface routes alone cannot reduce traffic, making subway transportation methods like metros necessary. Before beginning the project, the incomes, benefits, and costs of building metro lines in large cities should be studied and evaluated. Most metro line construction project costs are related to the construction phase. Considering the costs of repair, maintenance, and operational activities when planning a metro line is worthwhile. These costs are often hidden and not considered initially. Therefore, when conducting a financial and economic study of a metro line, it is necessary to include the costs of initial studies, construction, operation, repair, and maintenance. Additionally, direct revenues from the project can come from ticket sales, advertising, rent, or sales of commercial sections within the station. Building a metro line can also bring benefits, such as reducing fuel consumption, pollution, resource waste caused by accidents, and depreciation. In this study, we analyzed the benefit-to-cost index of the Qom B line metro project. The results showed that the project would become profitable after 20 years and benefit the government economically.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تحلیل هزینه و فایده,خطوط مترو,ساخت,بهرهبرداری,مترو قم
نویسندگان مقاله
مهدی مرادی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
عماد معینی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی معدن، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین و معاونت فنی سازمان قطار شهری قم ، قم، ایران
محمد رضا انگشت باف |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشگاه تهران و مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_207293_9c795ce0534b910f72d17f238ccfadbb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات