این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۲۹۱-۳۰۴

عنوان فارسی شناسایی نقاط حادثه‌خیز مسیر ایلام – حمیل - کرمانشاه با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی و روش AHP فازی
چکیده فارسی مقاله بر اساس آمارهای موجود، هر ساله هزاران نفر در ایران بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست‌ داده و یا معلول می‌شوند که این امر یک فاجعه‌ای ملی محسوب می‌شود. محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه به ایلام به سمت مرز مهران و بلعکس یکی از شریان‌های اصلی ارتباط بین کشورهای ایران و عراق می­باشد. هدف از این مقاله اولویت‌‌بندی نقاط حادثه‌‌خیز محور ایلامحمیلکرمانشاه و ارائه راهکار در جهت بهبود آنها می‌باشد. 12 نقطه حادثه‌خیز بر اساس 8 معیار(وضعیت هوا، سطح جاده، نوع راه،مکانیسم وقوع، وضعیت هندسی،توپوگرافی، وجود شانه خاکی و ایمنی راه) مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌‌های مورد نیاز برای این مسیر از شورای ترافیک استان ایلام اخذ گردید. سپس با طراحی پرسشنامه از 44 خبره خواسته شد که به ماتریس‌های تصمیم امتیاز دهند و در ادامه برای هر یک از معیارها بر اساس روش سلسله مراتبی فازی وزن‌ها و نقشه‌ها و نمودارها تهیه گردید. وزن نهایی گزینه‌ها محاسبه و اولویت‌بندی نقاط حادثه‌خیز با خطر خیلی زیاد، خطر زیاد، خطر متوسط و خطر کم انجام گردید. بر اساس اولویت‌‌بندی روش سلسله مراتبی فازی نقاط حادثه‌خیز با خطر خیلی زیاد پارکینگ قلندر، تنگ قیر، تونل آزادی و پیچ محیط‌زیست می‌باشند و همچنین نقطه حادثه‌خیز با خطر زیاد تقاطع امامزاده حسن می‌باشد. نقاط حادثه‌خیز با خطر متوسط تقاطع یک‌طرفه سرابله، بانکول، تقاطع روستای سیاه‌‌خور و کریم‌‌حاصله بوده و تقاطع روستای چشمه خزانه، تقاطع لعل‌‌آباد و تقاطع کارزان نقاط حادثه‌خیز با خطر کم می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم اطلاعات جغرافیایی،نقاط حادثه‌خیز،ایلام –حمیل–کرمانشاه،AHP فازی،

عنوان انگلیسی Identification of Accident-Prone Points on the Ilam-Homail-Kermanshah Route Using Spatial Information System and Fuzzy AHP Method
چکیده انگلیسی مقاله According to available statistics, every year thousands of people in Iran die or become disabled due to road accidents, which is considered a national disaster.the purpose of this article is to prioritize the accident-prone points of the Ilam-Hamil-Kermanshah axis and provide a solution for its improvement. In the upcoming research, the parameters involved in this axis, such as the number of accidents, road conditions, traffic, etc., are examined and the route is prioritized based on these parameters. The data of the Ilam-Hamil-Kermanshah route was obtained from the traffic council of Ilam province, and then 12 accident-prone points were analyzed based on 8 criteria. After designing the questionnaire, 44 experts were asked to rate the decision matrices, and then weights and maps and charts were prepared for each of the criteria based on fuzzy AHP. Then the final weight of the options was calculated and the priority of accident-prone points with very high risk, high risk, medium risk and low risk was done. According to the fuzzy AHP prioritization, the accident-prone points with a very high risk are Qalandar parking lot, Tang Qir, Azadi tunnel, and environmental bend, and the high-risk accident point is Imamzadeh Hasan intersection. The accident-prone points with medium risk are the one-way intersections of Sarablah, Bankul, the intersection of Siahkhor and Karim Hasteh villages, and the intersections of Cheshme Khazane village, Lalabad intersection, and Karzan intersection are low-risk accident-prone points.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیستم اطلاعات جغرافیایی,نقاط حادثه‌خیز,ایلام –حمیل–کرمانشاه,AHP فازی

نویسندگان مقاله محسن قبادزاده |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان، همدان، ایران

محمد ملکی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی‌، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

محمد عباسی |
استادیار، موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_210236_b0e6888631f67b03bb84dc4d8e66e08d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات