این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۳۰۵-۳۱۴
عنوان فارسی
تحلیل شدت تصادفات خروج از راه با استفاده از مدل لوجیت ترکیبی
چکیده فارسی مقاله
تصادفات خروج از راه یکی از مهمترین انواع تصادفات جاده ای است که تحقیقات اندکی در خصوص این نوع از تصادفات انجام می شود. به همین منظور تحقیق حاضر با هدف تحلیل شدت تصادفات خروج از راه (ROR)، به تحلیل مجموعه داده های تصادف دوره سه ساله 1400 تا 1402 در راه های برونشهری استان آذربایجان شرقی با استفاده از مدل لوجیت ترکیبی (ML) که با عنوان لوجیت پارامترهای تصادفی نیز شناخته می شود، پرداخته است. مدل لوجیت ترکیبی بسیار منعطف است زیرا قادر به تخمین هرگونه مدل تصادفی است. این کار با اجازه دادن به آثار ناهمگون و همبستگی در عوامل مشاهده نشده انجام میشود. برای برآورد مدل، روش حداکثر احتمال با 1000 کشش هالتون و تأثیرات حاشیهای نیز برای تعیین تأثیر پارامترهای برآورد شده بر شدت تصادفات مورد استفاده قرار گرفت. همچنین، معیار لگاریتم درستنمایی برای آزمون برازش مدل استفاده شد. با توجه به محدودیت مجموعه داده، متغیرهای فصل زمستان، بارش، موانع حاشیه راه، وجود قنو/جدول، افراد درگیر در تصادف، واژگونی، نوع خودرو، سن و جنسیت به عنوان متغیرهای معنادار در نظر گرفته شدند. نتایج مدلسازی نشان می دهد که متغیرهای افراد درگیر، واژگونی، سن کم و زیاد سرنشین (سرنشینان جوان و مسن) و فصل زمستان در تصادفات ROR رابطه مستقیمی با جراحت شدیدتر دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصادفات،مدلسازی،خروج از راه،مدل لوجیت ترکیبی،
عنوان انگلیسی
Analysis of the Severity of Run-Off-Road Crashes Using a Mixed Logit Model
چکیده انگلیسی مقاله
Run-off-road (ROR) Crashes are one of the most significant types of road Crashes, yet there has been limited research on this subject. This study aims to analyze the severity of ROR Crashes by examining a dataset of Crashes over a three-year period (2021 to 2023) on rural roads in East Azarbaijan Province using a mixed logit model (ML), also known as a random parameter logit model. The mixed logit model is highly flexible as it can estimate any random effects model. This flexibility allows for heterogeneous effects and correlation in unobserved factors. To estimate the model, the maximum likelihood method was used with 1000 Halton draws, and marginal effects were calculated to determine the impact of the estimated parameters on Crash severity. Additionally, the log-likelihood ratio was employed to test the model's fit. Due to dataset limitations, variables such as winter season, precipitation, roadside obstacles, presence of guardrails, individuals involved in Crashes, rollovers, vehicle type, age, and gender were considered significant. The modeling results indicate that the variables of individuals involved, rollover, extreme ages of passengers (young and elderly), and the winter season have a direct relationship with more severe injuries in ROR Crashes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تصادفات,مدلسازی,خروج از راه,مدل لوجیت ترکیبی
نویسندگان مقاله
حامد سیفی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_218382_1ae26329adde181b4a1b2b61ed34400e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات