این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۳۵۹-۳۸۰

عنوان فارسی بررسی عوامل اجتماعی-جمعیت‌شناسی، نگرشی و محیطی بر کاربران احتمالی اسکوترهای الکتریکی اشتراکی و مزایا و محدودیت‌های استفاده از آن در حمل‌ونقل شهری
چکیده فارسی مقاله با گسترش استفاده از اسکوترهای الکتریکی اشتراکی در شهرهای مختلف، این مد حمل‌ونقلی به‌تدریج در حال تبدیل‌شدن به یکی از اجزای مهم و ضروری از سیستم‌های حمل‌ونقل شهری است. بااین‌حال، عدم شناخت کافی از الگوهای تقاضای کاربران و همچنین چگونگی تغییر این تقاضا در بین افراد با تمایلات مختلف حمل‌ونقلی، یک مانع مهم برای توسعه سیاست‌ها و مقررات است. مقاله حاضر به بررسی بینش‌های اولیه و نوآورانه در خصوص ویژگی‌های اجتماعی-جمعیت‌شناسی، نگرشی و محیطی کاربران احتمالی اسکوترهای الکتریکی اشتراکی پرداخته و همچنین، مزایای درک ‌شده استفاده از اسکوترهای الکتریکی و محدودیت‌های استفاده از آن‌ در آینده را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین، هدف از این مطالعه توصیف مزایا و محدودیت‌های مرتبط با استفاده از اسکوتر الکتریکی در میان کاربران و غیر کاربران و همچنین رجحان بیان شده یا قصد درنظرگرفتن اسکوترهای الکتریکی است. نتایج بررسی نشان می‌دهد که 21 درصد افراد مایل به درنظرگرفتن اسکوترهای الکتریکی برای برخی از سفرهای فعلی خود هستند، و اکثریت آن‌ها سفرهای پیاده‌روی (60 درصد) و حمل‌ونقل عمومی (55 درصد) خود را با اسکوترهای الکتریکی اشتراکی جایگزین خواهند کرد. مدل‌های رگرسیون لجستیک نشان می‌دهند که با فرض ثابت‌بودن سایر عوامل، ترجیح به کارایی سفر و توجه به سلامتی و محیط‌زیست، با احتمال درنظرگرفتن اسکوتر الکتریکی، همبستگی مثبت دارد. همچنین، دوچرخه‌مداری و پیاده‌مداری درک شده و ایمنی خیابان نیز احتمال درنظرگرفتن اسکوتر الکتریکی اشتراکی در آینده را افزایش می‌دهد. یافته‌ها، افرادی را که احتمالاً از این گزینه میکرو موبیلیتی بهره‌مند خواهند شد و جایی که تأثیرات بیشتر احساس خواهد شد را نشان می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسکوترهای الکتریکی،اشتراک‌گذاری اسکوترهای الکتریکی،رجحان بیان شده،رگرسیون لجستیک،میکرو موبیلیتی،

عنوان انگلیسی Examination of the Socio-Demographic, Attitudinal and Environmental Factors on Potential Users of Shared E-Scooters and the Benefits and Barriers of using them in Urban Transportation
چکیده انگلیسی مقاله With the continued use of shared e-scooters in more cities, shared e-scooters are becoming a visible and essential part of urban transportation systems. However, a limited understanding of user demand patterns and how this demand changes among individuals with different transportation preferences is a major obstacle to policy and regulation development. The present study explores initial and innovative insights into the socio-demographic, attitudinal, and environmental characteristics of potential users of shared e-scooters, and also examines the perceived benefits of using e-scooters and the Barriers of their future use. Therefore, the aim of this study is to describe the benefits and Barriers associated with the use of e-scooters among e-scooter users and non-users and also the stated preference or intention to consider e-scooters. The findings indicate that 21 percent of people were willing to consider e-scooters for some of their current trips, and the majority of them will replace their current walking (60 percent) and public transportation (55 percent) trips with shared e-scooters. logistic regression models revealed that all else being equal, preference toward trip efficiency, and environment and health-consciousness, were positively associated with potential e-scooter consideration. Perceived walkability/bikability and street safety also increased the likelihood of considering shared e-scooter in future. The findings begin to identify who will likely benefit from this micro-mobility option and where the impacts will be felt the most.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اسکوترهای الکتریکی,اشتراک‌گذاری اسکوترهای الکتریکی,رجحان بیان شده,رگرسیون لجستیک,میکرو موبیلیتی

نویسندگان مقاله میلاد بیات |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران

علی توکلی کاشانی |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران و مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی حمل‌ونقل جاده‌ای، دانشگاه علم و صنعت، نارمک، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_218377_aae67773348501a2a8deedd2f95c9b1f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات