این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۳۹۳-۴۱۲

عنوان فارسی شناسایی عوامل مدیریتی و اجرایی کاهش سوانح ترافیکی در کشور
چکیده فارسی مقاله به‌طور حتم کاربران راه بخش مهمی از سیستم حمل‌ونقل هستند؛ اما زیرساخت‌های سیستم حمل‌ونقل نیز مهم می‌باشد. بنابراین عوامل مدیریتی و اجرایی یکپارچه که بتواند طراحان سیستم حمل‌ونقل و کاربران آن را با تعامل همدیگر به بالاترین سطح ایمنی ترافیکی برساند موردنیاز است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مدیریتی و اجرایی کاهش سوانح ترافیکی در کشور می­باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی از نظر روش آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی، مصاحبه با خبرگان وزارت راه و شهرسازی و ستاد پلیس راهورفراجا به روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع قضاوتی هدفمند و جامعه آماری در بخش کمی کارشناسان ارشد ستاد پلیس راهورفراجا به روش توصیفی پیمایشی و نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای بود. در بخش کیفی از روش تحلیل تم با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 و در بخش­کمی ازتحلیل عاملی تأییدی و برای اعتبارسنجی مدل حاصل از بخش کیفی به روش مدل­یابی­معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار تحلیل عاملی تأییدیpls3  Smart بهره­برداری شد. عوامل مدیریتی و اجرایی کاهش سوانح ترافیکی در کشور در بخش کیفی به ترتیب شامل مؤلفه­های هماهنگی بین سازمانی، مسؤلیت و پاسخگویی، سازمان راهبر، آموزشی و علمی و وجود رویکرد سنتی به سوانح ترافیکی بود و در بخش کمی تمامی مؤلفه­ها به همان ترتیب مورد تأیید کارشناسان آن بخش قرار گرفته است. ضمن اینکه در این بخش مؤلفه­ی هماهنگی بین سازمانی با مقدار 488/11، مسؤلیت و پاسخگویی با مقدار737/10، سازمان راهبر با مقدار596/10، آموزشی و علمی با مقدار796/9 و وجود رویکرد سنتی به سوانح ترافیکی با مقدار973/5 می­باشند. با توجه به اهمیت ایمنی کاربران راه و قابل ‌پیشگیری بودن آسیب‌های ناشی از سوانح ترافیکی و همچنین غیرقابل‌پیش‌بینی خطاهای انسانی با انجام اقدامات بلندمدت از طریق هماهنگی ملی، دانش دقیق از عوامل واقعی مدیریتی و اجرایی می‌تواند به کاهش سوانح ترافیکی در کشور کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل مدیریتی و اجرایی،شناسایی،کاهش سوانح ترافیکی،

عنوان انگلیسی Identifying Managerial and Executive Factors to Reduce Traffic Accidents in the Country
چکیده انگلیسی مقاله road users are an important part of the transportation system; but the infrastructure of the transportation system is also important. Therefore, integrated management and executive factors that can bring the designers transportation system and its users to the highest level of traffic safety by interacting with each other are needed. Purpose of this research identify managerial and executive factors reduce traffic accidents country. In terms of practical purpose, in terms of a mixed method of exploratory type. Statistical population in the qualitative part was interviews with experts from the Ministry of Roads and Urban Development and the Traffic Police Headquarters using a non-probability sampling method of the purposeful judgment type, and the statistical population quantitative part was senior experts Traffic Police Headquarters using a descriptive survey method and stratified random sampling. Qualitative part, MAXQDA2020 software was used, and quantitative part, confirmatory factor analysis using structural equation modeling was used using pls3 Smart confirmatory factor analysis software. Management and executive factors reducing traffic accidents country qualitative part respectively included the components inter-organizational coordination, responsibility accountability, leading, educational and scientific organization and existence traditional approach traffic accidents, and quantitative part all components In the same way, has been approved by experts of that department. Considering importance safety road users and the preventability injuries caused by traffic accidents as well as unpredictability human errors by taking long-term measures through national coordination, accurate knowledge of real managerial and executive factors can help reduce traffic accidents country.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عوامل مدیریتی و اجرایی,شناسایی,کاهش سوانح ترافیکی

نویسندگان مقاله مجید حق شناس |
دانش آموخته دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

محمدباقر سلیمی |
استادیار، گروه عملیات ترافیک، دانشگاه جامع علوم انتظامی امین، تهران، ایران

سجاد امیری |
دانش آموخته دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_207295_26b01b73ab9f7a96d5cab455bb53e754.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات