این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۴۴۱-۴۶۰

عنوان فارسی تحلیلی بر تصادفات درون‌شهری ساوه و ارائه راهکار مناسب کاهش تصادفات
چکیده فارسی مقاله تصادفات به‌عنوان یکی از عوامل شایع مرگ به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه در رده‌های سنی 24 تا 35 سال بیشترین آمار را دارد ؛ پژوهش حاضر با درک اهمیت موضوع و با توجه به جایگاه شهر ساوه و عدم مطالعات منسجم در این خصوص به هدف تحلیل تصادفات شهر ساوه و بررسی علل اصلی بروز تصادفات انجام شد. روش تحقیق از نوع کاربردی ازنظر روش کمی و کیفی و ازنظر روش جمع‌آوری داده‌ها توصیفی –تحلیلی و پیمایشی هست.جامعه آماری بخش کمی کلیه تصادفات سال 1397 تا 1402 و ازنظر کیفی 6 نفر از خبرگان حوزه ترافیک می‌باشد. تحقیق حاضر در سه مرحله مطالعات اسنادی، جمع‌آوری اطلاعات میدانی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات صورت گرفته، گردآوری اطلاعات به دو روش کتابخانه‌ای و میدانی انجام‌شده است. درروش کتابخانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز از منابع موجود در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها، استفاده‌شده است و درروش میدانی اقدام به بررسی میدانی و استعلام از مراجعه ذی‌صلاح شامل پلیس راهنمایی و رانندگی و مرفوک (مرکز فرماندهی و کنترل پلیس) در خصوص موضوعات مبتلابه یعنی تصادفات شده است. بر اساس یافته‌های تحلیل صورت گرفته در spss با استفاده از آزمون کای دو بین همه متغیرهای دخیل در تصادفات شامل، سن رانندگان مقصر، میزان تحصیل رانندگان، علت بروز تصادف، زمان تصادف در شب یا روز، جنسیت رانندگان مقصر در تصادفات، محل تصادف و عوامل دخیل در تصادف رابطه معناداری Chi-Square=(P-value <0/001) می‌باشد؛ برای هریک از متغیرهای تأثیرگذار بر وقوع تصادفات پیشنهاد‌هایی ارائه‌شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون کای دو،تحلیل تصادفات،حوادث ترافیکی،شهر ساوه،کاهش تصادفات،

عنوان انگلیسی An Analysis of Accidents in the City of Saveh and Providing a Suitable Solution to Reduce Accidents
چکیده انگلیسی مقاله Traffic accidents are one of the most common causes of death, particularly in developing countries, with the highest rates observed among individuals aged 24 to 35. This study, recognizing the importance of this issue and considering the strategic position of Saveh City alongside the lack of comprehensive studies on this subject, aims to analyze traffic accidents in Saveh and investigate the main causes of their occurrence. The research is applied in nature and employs both quantitative and qualitative methods. Data collection methods are descriptive-analytical and survey-based. The quantitative population comprises all traffic accidents from 2018 to 2023, while the qualitative population consists of six traffic experts.This research was conducted in three stages: documentary studies, field data collection, and data analysis. Data were collected using both library and field methods. The library method involved gathering necessary information from available resources in university libraries, organizations. The field method included on-site investigations and consultations with relevant authorities, such as the Traffic Police and the Police Command and Control Center (Morfoq), regarding traffic accidents. Based on the findings analyzed in SPSS using the Chi-Square test, a significant relationship was observed (Chi-Square = P-value < 0.001) between all variables involved in traffic accidents, including the age of culpable drivers, their education level, the cause of the accident, the time of the accident (day or night), the gender of culpable drivers, the location of the accident, and other contributing factors , recommendations were provided for each variable influencing the occurrence of traffic accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آزمون کای دو,تحلیل تصادفات,حوادث ترافیکی,شهر ساوه,کاهش تصادفات

نویسندگان مقاله هادی رفیعی‌کیا |
استادیار، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

محمد شجاعی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمدامین مغازه‌ئی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، اراک، ایران

محمد پورشمس |
دانش‌آموخته دکتری، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_214622_338ed60b069eb09866e45cf312102e2e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات