این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۴۹۷-۵۰۸
عنوان فارسی
اثرسنجی ایمنی اصلاح قوسهای افقی تیز در راههای برونشهری کوهستانی و تپهماهوری
چکیده فارسی مقاله
قوسهای افقی یکی از پرمخاطرهترین اجزای راه هستند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر شعاع قوس به عنوان مهمترین عامل موثر بر فراوانی تصادفات است. در این راستا ضریب تعدیل تصادف (CMF) به عنوان معیاری اساسی در تحلیل مدلهای پیشبینی تصادف برای قوسهای افقی به عنوان تابعی از شعاع آن به دست خواهد آمد. بهبود مشخصات قوسهای افقی مانند افزایش شعاع قوس میتواند بر روی کاهش تعداد تصادفات تأثیرگذار باشد. در این پژوهش تصادفات در محل قوسهای تیز برای راههای کوهستانی و تپهماهوری چهارخطه و دوخطه برونشهری استان قزوین در سالهای 1393 تا 1395 بررسی گردیده است. از رگرسیون دو جملهای منفی برای توسعه توابع عملکرد ایمنی برای قوسهای ایمنسازی شده و ایمنسازی نشده استفاده شده است. سپس با وزندهی تصادفات مشاهده شده و پیشبینی شده با توجه به پارامتر بیش پراکندگی، تصادفات مورد انتظار برای قوسهای ایمنسازی شده و ایمنسازی نشده به دست آمده و از تقسیم آنها بر هم مقدار ضریب CMF به دست آمده است. در راههای دوخطه، برای مقادیر شعاع کمتر از 150 متر، مقدار تابع CMF افزایشی میشود و این بدان معنا است که کاهش شعاع باعث ایمنتر شدن قوس شده است. این نتیجه را به طور ملموس میتوان در راههای دوخطه دوطرفه مناطق کوهستانی، به شرط رعایت اصول یکدستی طرح هندسی راه، مشاهده نمود که قوسهای تیزتر پشت سر هم به طور قابل توجهی بر کاهش سرعت و افزایش بیشتر دقت راننده تاثیر میگذارد. رابطه خطی نزولی در محورهای چهارخطه نشان دهنده کاهش ضریب CMF و پتانسیل تصادف با افزایش شعاع قوس افقی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قوس افقی،ضریب تعدیل تصادف،مدل پیشبینی تصادف،دوجملهای منفی،
عنوان انگلیسی
Effectiveness Evaluation of the Safety Improvement of Sharp Horizontal Curves in Mountainous and Rolling Rural Roads
چکیده انگلیسی مقاله
Horizontal curves are one of the most dangerous parts of the road. The main goal of this research is to investigate the effect of curve radius as the most important factor affecting the frequency of crashes. In this regard, the crash modification factor (CMF) will be obtained as a basic criterion in the analysis of crash prediction models for horizontal curves as a function of its radius. Improving the characteristics of horizontal curves, such as increasing the radius of the curve, can have an effect on reducing the number of crashes. In this research, the crashes at sharp curves for four-lane and two-lane suburban mountain and rolling roads in Qazvin province in the years 2014 to 2016 have been investigated. Negative binomial regression has been used to develop safety performance functions for improved and non-improved curves. Then, by weighting the observed and predicted crashes according to the overdispersion parameter, the expected crashes for improved and non-improved curves were obtained and by dividing them by the same value, the CMF coefficient was obtained. In two-lane roads, for radius values less than 150 meters, the value of the CMF function increases, and this means that reducing the radius has made the curve safer. The linear relationship in the four-line roadways shows the decrease of the CMF coefficient and the crash potential with the increase of the horizontal curve radius.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قوس افقی,ضریب تعدیل تصادف,مدل پیشبینی تصادف,دوجملهای منفی
نویسندگان مقاله
حمیدرضا بهنود |
دانشیار، گروه مهندسی عمران- حمل و نقل، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
سهیل سعادتی فرد |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران- حمل و نقل، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_213312_cc36c18aff84133a95fb85cfd2b03405.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات