این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۱۱، شماره ۶۱، صفحات ۵۳-۶۸
عنوان فارسی
بررسی و تحلیل تنوع در بازارهای هدف صادراتی ایران:به تفکیک استانها
چکیده فارسی مقاله
سیاستهای مناسب صادراتی، رقابتپذیری صادراتی را هم در ایجاد بازارهای غیرسنتی و هم در بهبود تنوع محصولات صادراتی تقویت میکند. طبق تعریف، تنوع صادراتی تغییر در ترکیب کالاها و بازارهای هدف یک کشور را در بر میگیرد و بهطور مستقیم به ساختار اقتصادی و چگونگی تغییرات در فرآیند توسعه مربوط میشود. برای سنجش میزان تنوع میان کالاها و بازارهای هدف صادراتی یک کشور میتوان از شاخصهای مختلفی استفاده نمود. لذا در این مقاله سعی گردیده ضمن اشاره به موضوع تنوع صادراتی میزان آن با استفاده از شاخصهای میانگین تابع توزیع تجمعی و نیز واریانس تابع مذکور برای بازارهای هدف صادراتی استانهای ایران طی سالهای مختلف برنامه چهارم توسعه (88-1384)، و همچنین روند تنوع صادراتی استانهای مختلف طی سالهای فوقالذکر بر اساس حداکثر و حداقل تنوع صادراتی آنها با استفاده از شاخصهای تمرکز از قبیل شاخص اوگیو، شاخص نسبت تمرکز و بالاخره شاخص هرفیندال- هیرشمن بررسی گردد. نتایج، موید آن است که در میان کشورهای هدف صادراتی، بیشترین تنوع صادرات غیرنفتی استانها به کشورهایی نظیر عراق، اماراتمتحدهعربی، ترکیه، چین، سوریه، تاجیکستان و جمهوریکره اختصاص یافته است. همچنین برخی از استانها نظیر آذربایجانشرقی، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، کرمان، گلستان، گیلان و لرستان توانستهاند طی سالهای مختلف برنامه چهارم توسعه صادرات غیرنفتی خود را تنوع بخشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنوع صادراتی / کالاهای صادراتی / بازارهای هدف / کشورهای هدف،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://barresybazargani.itsr.ir/article_13977_497a150385faffd18ea28f662d6787cd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/642/article-642-352720.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات