این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۴۸
عنوان فارسی
ادراک و تجربیات کارکنان از روابط قلدری و میزان شیوع آن در سازمان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف مطالعه ادراک و تجربیات کارکنان از روابط قلدری و میزان شیوع آن در شرکت آب و فاضلاب تبریز صورت گرفت. روش پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و بهلحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از کارکنان شرکت آب و فاضلاب تبریز انجام شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان (220 نفر) بود که 136 نفر (31 زن و 105 مرد) با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان بهعنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و بهمنظور جمعآوری دادههای کمی نیز، از پرسشنامه محققساخته که مؤلفههای آن برگرفته از تحلیل محتوای یافتههای حاصل از بخش کیفی بودند، استفاده شد. بهمنظور تحلیل یافتههای کیفی، از روش تحلیل تم پدیدارشناسی مبتنیبر کدگذاری باز، استفاده شد. ضریب پایایی کلی پرسشنامه قلدری در سازمان 0.87 بود و روایی آن توسط کارشناسان پذیرفته شد. همچنین برای تحلیل دادههای کمی نیز از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای کیفی شامل چهار مؤلفه اصلی: تعریف و توصیف قلدری در سازمان (شامل مؤلفههای فرعی سوءاستفاده از قدرت، نشانههای تشخیص قلدری، طرفین قلدری)، علت قلدری (زمینههای سازمانی قلدریکردن، پذیرابودن فرد قربانی)، راههای پیشگیری از قلدری (راههای پیشگیری فردی و سازمانی) و پیامدهای قلدری (پیامدهای فردی و سازمانی) بود. براساس نتایج تحلیل دادههای کمی هم مشخص شد که شرکت آب و فاضلاب تبریز درزمینه روابط قلدری در سازمان و میزان شیوع آن در سطح بالایی قرار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قلدری،روابط قلدری،شیوع قلدری،قلدری در محیط کار،اوباشگری سازمانی،
عنوان انگلیسی
Perceptions and Experiences of Employees Regarding Bullying Relations and its Prevalence in the Organization
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to examine employees’ perceptions and experiences of bullying relations and its prevalence in Tabriz Water and Wastewater Company. The research methodology is applied in terms of purpose and exploratory mixed-method (qualitative and quantitative) in terms of data collection. In the qualitative section, semi-structured interviews were conducted with 10 employees of Tabriz Water and Wastewater Company. In the quantitative section, the statistical population consisted of all employees (220 individuals), of whom 136 (31 women and 105 men) were selected as the final sample using Morgan’s sample size table. To collect quantitative data, a researcher-made questionnaire was used, with its components derived from the content analysis of qualitative findings. For qualitative data analysis, the phenomenological thematic analysis method based on open coding was employed. The overall reliability coefficient of the bullying in the organization questionnaire was 0.87, and its validity was confirmed by experts. Additionally, a one-sample t-test was used to analyze the quantitative data. The results of the qualitative data analysis identified four main components: the definition and description of bullying in the organization, including the sub-components of abuse of power, bullying detection signs, and parties involved in bullying; the causes of bullying, including organizational conditions facilitating bullying and victim susceptibility; the ways to prevent bullying, including individual and organizational prevention strategies; and the consequences of bullying, including individual and organizational outcomes. Based on the quantitative data analysis, it was found that Tabriz Water and Wastewater Company exhibits a high level of bullying relations and its prevalence in the organization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قلدری,روابط قلدری,شیوع قلدری,قلدری در محیط کار,اوباشگری سازمانی
نویسندگان مقاله
حمدالله حبیبی |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سید محسن حسین زاده |
کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
حسین شهبازی |
کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_721072_b7a68142500af786678cf1c34d76ee64.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات