این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۷، شماره ۱، صفحات ۱۳۹-۱۵۶
عنوان فارسی
بررسی خودکار تطابق بین منابع درسی و آییننامههای اجرایی درزمینه طراحی و اجرای ساختمانهای بتنی: رویکرد متنکاوی
چکیده فارسی مقاله
یکی از چالشهای آموزش عالی در تدوین متون آموزشی دانشگاهی، تطابق و تناسب حداکثری محتوای منابع آموزشی با دستورالعملها است. به همین خاطر برای رسیدن به سیستم آموزشی کارا و همراستا با نیاز صنعت، باید میزان تناسب محتوای منابع آموزشی با آییننامهها ارزیابی شده و در صورت لزوم بازبینی شود. ضرورت بازبینی منابع آموزشی در حوزه فنی و مهندسی از آن جهت اهمیت دارد که این رشتهها در کاربرد صنعت و خدمات کشور مورد نیاز است و در واقع تربیت نیروهای متخصص و فنی که بتواند نیازهای فنی کشور را در سطوح مختلف مرتفع کند، مهمترین کارکرد برنامههای درسی دانشگاهها است. این مسئله اهمیت توجه به منابع درسی این رشتهها را دوچندان میکند. این پژوهش به دنبال استخراج کلمات کلیدی از آییننامه بتن ایران و کتاب «سازههای بتنآرمه» است که با استفاده از سه رویکرد آماری، دانش زبانی و ساخت شبکه یک روش ترکیبی را پیشنهاد میدهد. در این مطالعه کلمات کلیدی هر سند در یک شبکهی خوشهبندی شده ترسیم میشود و مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. مقایسه نتایج نشان میدهد که محتوای این دو سند کاملاً مشابه نیست و موضوعاتی که بر آنها تأکید شده با هم تفاوتهایی دارند. در حقیقت میتوان گفت که آییننامه یک سند دستورالعملی است که در آن به تمام جزئیات پرداخته شده و در مورد همه مسائل پیرامون سازههای بتنی صحبت کرده است. اما کتاب سازههای بتنآرمه به دستورالعملهای طراحی بسنده نکرده و مفاهیم مرتبط با طراحی سازههای بتنی را به صورت جزئی و عمیق بررسی کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
متن کاوی،استخراج کلمات کلیدی،تحلیل شبکه،شاخص مرکزیت،آیین نامه بتن ایران (آبا)،
عنوان انگلیسی
Automatic Verification of Correspondence Between Teaching Resources and Executive Regulations in the Field of Design and Implementation of Concrete Buildings: a Text Mining Approach
چکیده انگلیسی مقاله
One of the challenges of higher education in editing university educational texts is to achieve the maximum compatibility of the content of educational resources with the instructions. Therefore, to reach an efficient educational system in line with industry needs, the appropriateness of the content of the educational resources with the regulations should be evaluated and revised if necessary. The need to review educational resources in the field of engineering and technology is important because these disciplines are needed in the application of industry and services in the country, and in fact, the training of expert and technical forces that can meet the technical needs of the country at different levels is the most important task of curricula in universities. This issue doubles the importance of paying attention to the teaching resources of these disciplines. This research seeks to extract keywords of "Iranian Concrete Regulations" and "reinforced concrete structures" which using three statistical approaches, linguistic knowledge, and graph-based approaches proposes a hybrid method. Then, the keywords of each document are visualized in a clustered network and analyzed. Comparing the results shows that the contents of these two documents are not completely similar. In fact, it can be said that the Regulations is an instructional document in which all the details have been addressed and all the issues surrounding concrete structures have been discussed. However the book is not satisfied with the design instructions and has examined the concepts related to the design of concrete structures in detail.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
متن کاوی,استخراج کلمات کلیدی,تحلیل شبکه,شاخص مرکزیت,آیین نامه بتن ایران (آبا)
نویسندگان مقاله
فاطمه حافظی مقدس |
گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
مجتبی مغربی |
گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_5649_4c4e65e9d483e7c6d4de714323c1815e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات