این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۷-۲۱
عنوان فارسی
شناسایی چالشهای اشتغال فارغالتحصیلان رشتههای علوم تربیتی دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای اشتغال و کارآفرینی فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی در سال 1402 اجرا شد.
روش پژوهش:
این پژوهش از نظر روش، کیفی است. جامعه پژوهش، فارغالتحصیلان رشتههای علوم تربیتی دانشگاههای شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه تبریز بوده است که به روش هدفمند ملاکمدار بهصورت گلولهبرفی تا اشباع نظری داده صورت گرفت. ابزار گردآوری دادههای این تحقیق، مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق است؛ و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوای عرفی به روش اکتشافی استفاده شده است.
یافتهها:
یافتههای حاصل از کدگذاری دادهها، به شناسایی 206 مفهوم اولیه 17 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی (تم) بهعنوان چالشهای اشتغال و کارآفرینی رشتههای علوم تربیتی دانشگاههای استان آذربایجان شرقی منجر شد. مضامین اصلی، شامل کمبود ظرفیت آزمونهای استخدامی و نبود ثبات شغلی (مشکلات استخدامی، مشکلات ظرفیت پذیرش، مشکلات نبود ثبات در جذب)، ضعف در آموزش مهارتهای عملی و محتوای نامناسب و اثربخش نبودن آموزشها (مشکلات ضعف آموزش مهارت، مشکلات اثربخشی آموزشی، مشکلات محتوای آموزش)، کمبود حمایت مالی و قانونی دولت از رشته (مشکلات مالی، مشکلات کمبود حمایت قانونی دولت)، مشکل شناخته نشدن ظرفیتها و اهمیت رشته (مشکلات جایگاه رشته، مشکل نگرش، مشکل فرهنگی)، ضعیف بودن نیازسنجی در بازار کار و نبود زمینه شغلی (مشکلات نیازسنجی، مشکلات نبود زمینه شغلی)، مشکلات سوء مدیریت سازمانها و مؤسسات در زمینه استخدام (مشکلات مدیریتی سازمانها، مشکلات مؤسسات کاریابی)، مشکلات کمبود ارتباط عوامل یاددهنده و یادگیرنده (مشکلات کمبود ارتباط استاد با دانشجو).
نتیجهگیری
: باتوجهبه چالشهای مطرح شده در زمینه اشتغال و کارآفرینی در رشته علوم تربیتی پیشنهاد میشود در دانشگاهها دورههای آموزشی مخصوص کارآفرینی در این رشته برگزار شود. همچنین ترکیبی از آموزش، تحقیق، حمایت مالی، توسعه نگرش و تعامل با بازار کار میتواند به حل چالشهای اشتغال و کارآفرینی در رشتههای علوم تربیتی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشتغال،فارغالتحصیلان،چالش،دانشگاه،
عنوان انگلیسی
Identifying Employment Challenges for the Graduates of Educational Sciences of the State Universities in East Azarbaijan Province
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The present study was conducted with the aim of identifying the employment and entrepreneurship challenges of graduates of educational sciences from public universities in East Azerbaijan province in 2023.
Methods:
This research is qualitative in terms of method. The statistical population of the research included the graduates of educational sciences of Shahid Madani University of Azerbaijan and Tabriz University, which was carried out using a purposeful criterion-oriented method by means of snowball sampling until theoretical data saturation. The data collection tool is an in-depth semi-structured interview and also conventional content analysis was used to analyze the data using an exploratory method.
Results:
The findings of data coding led to the identification of 206 primary concepts, 17 sub-themes and 7 main themes as the challenges of employment and entrepreneurship of the educational sciences field of the East Azarbaijan province universities. The main themes include the lack of capacity for employment exams and the lack of job stability (employment problems, problems with acceptance capacity, problems with lack of stability in recruitment), the weakness in teaching practical skills and inappropriate content and ineffectiveness of training (problems of weak skill training, problems with educational effectiveness, problems with educational content), the lack of financial and legal support from the government for the field (financial problems, problems with lack of legal support from the government), the problem of not recognizing the capacities and importance of the field (problems of the field's position, problem with attitude, problem with culture), the weakness of needs assessment in the labor market and the lack of job opportunities (problems of needs assessment, problems with lack of job opportunities), the problems of mismanagement of organizations and institutions in the field of employment (management problems of organizations, problems with employment agencies), the problems of lack of communication between teaching and learning factors (problems of lack of communication between professors and students).
Conclusion:
According to the challenges raised in the field of employment and entrepreneurship in the field of educational sciences, it is suggested that universities conduct special entrepreneurship training courses in this field. Also, a combination of education, research, financial support, attitude development, and interaction with the labor market can help solve employment and entrepreneurship challenges in educational sciences
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اشتغال,فارغالتحصیلان,چالش,دانشگاه
نویسندگان مقاله
فاطمه حیدر پور |
کارشناسی ارشد مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
پیمان یارمحمدزاده |
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
روح اله مهدیون |
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_721758_a14416d6f7366ce407dc532ea0116dc3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات