این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۴۲-۶۰
عنوان فارسی
مدلیابی روابط همزمان جهانبینی رهبری، ساختار سازمانی و بلوغ جو سازمانی: مطالعه موردی دانشگاه گیلان
چکیده فارسی مقاله
هدف:
با توجه به اهمیت نقش رهبری مناسب و نوع آن در موفقیت مؤسسات آموزش عالی برای دستیابی به مطلوبیت سازمان و همچنین پاسخگویی به اقتضائات محیطی از طریق طراحی ساختار سازمانی مناسب و همچنین ایجاد بستر مناسب جهت تحقق بلوغ افراد در سازمان، در این پژوهش تلاش شد به مدلیابی روابط همزمان جهانبینی رهبری، ساختار سازمانی و بلوغ جو سازمانی: مطالعه موردی دانشگاه گیلان پرداخته شود.
روش پژوهش:
در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، 310 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد تمامی رشتههای دانشگاه گیلان در سال 1400 به روش نمونهگیری تصادفی ساده و 225 نفر از اعضای هیئت علمی به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای نوع جهانبینی رهبری، نوع ساختار سازمانی و بلوغ جو دانشگاه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS
24
و آزمونهای آماری t تکمتغیره، t زوجی، تحلیل واریانس درونگروهی، تعقیب بنفرونی و رگرسیون چندمتغیره تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که بالاترین میانگین مربوط به جهانبینی رهبری شبکهای (72/2) و پایینترین میانگین مربوط به جهانبینی رهبری تنظیمی (54/2) است. میانگین ساختار تواناساز (03/3) بالاتر از ساختار بازدارنده (98/1) است که این تفاوت از نظر آماری معنیدار است (001/0=p). همچنین نتایج نشان داد جهانبینی رهبری تنظیمی، پیشبینی کننده منفی و معنیدار همه ابعاد بلوغ جو سازمانی است. جهانبینی رهبری اجتماعی، شبکهای و کارآفرینی پیشبینیکننده مثبت و معنیدار همه ابعاد بلوغ جو سازمانی است. ساختار سازمانی تواناساز، پیشبینیکننده مثبت و معنیدار و ساختار سازمانی بازدارنده، پیشبینیکننده منفی و معنیدار همه ابعاد بلوغ جو سازمانی است (01/0>P).
نتیجهگیری:
بر اساس این نتایج رهبران مؤسسات آموزشی با اتخاذ جهانبینی رهبری شبکهای و ساختار سازمانی تواناساز، توانایی سازمان را برای بقا در محیط پرتلاطم و پویا ارتقا دهند و زمینهساز بلوغیافتگی جو سازمانی را فراهم نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بلوغ جو سازمانی،جهان بینی رهبری،ساختار سازمانی،دانشجویان،اعضای هیئت علمی،دانشگاه گیلان،
عنوان انگلیسی
Simultaneous Modeling of Leadership Worldview, Organizational Structure and Organizational Climate's Maturity: Case Study Gilan University
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Considering the importance of the role of appropriate leadership and its type in the success of higher education institutions in order to achieve the organization desirability and also respond to the environmental requirements by designing a suitable organizational structure and also creating a suitable platform for the realization of the maturity of people in the organization,this research attempted to model the simultaneous relationships between leadership worldview, organizational structure, and organizational climate maturity: a case study of the University of Gilan.
Methods:
In this correlational descriptive study, 310 undergraduate and graduate students of all disciplines of Gilan University in 2021 were selected by simple random sampling and 225 faculty members were selected by staged cluster sampling. The data collection tools included questionnaires on leadership worldview type, organizational structure type, and university climate maturity.Data were analyzed using SPSS24 statistical software and univariate t-test, paired t-test, within-group analysis of variance, Bonferroni post hoc, and multivariate regression.
Results:
The results showed that the highest average is related to the worldview of network leadership (2.72) and the lowest average is related to the worldview of regulatory leadership (2.54). The average of the enabling structure (3.03) is higher than the inhibiting structure (1.98), which is statistically significant (p=0.001). Also, the results showed that regulatory leadership worldview is a negative and significant predictor of all dimensions of organizational climate maturity. Social, networked, and entrepreneurial leadership worldviews are positive and significant predictors of all dimensions of organizational climate maturity.Enabling organizational structure is a positive and significant predictor and inhibiting organizational structure is a negative and significant predictor of all dimensions of organizational climate maturity (P<0.01).
Conclusion:
Based on these results, leaders of educational institutions should enhance the organization's ability to survive in a turbulent and dynamic environment by adopting a networked leadership worldview and an enabling organizational structure, and provide the foundation for the maturity of the organizational climate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بلوغ جو سازمانی,جهان بینی رهبری,ساختار سازمانی,دانشجویان,اعضای هیئت علمی,دانشگاه گیلان
نویسندگان مقاله
سیدجعفر ترک زاده |
استاد، مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
الهام دهقان |
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سمیه مزگی نژاد |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_724972_ce45493ea5ec6658ea5557860a3b05b0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات