این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۶۱-۸۴
عنوان فارسی
دلایل، ضرورت و چگونگی ارزیابی از رؤسای دانشگاههای کشور و موانع آن از منظر استادان دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل، ضرورت و چگونگی ارزیابی از رؤسای دانشگاههای کشور و موانع آن از منظر استادان دانشگاهها اجرا شده است.
روش پژوهش:
برای نیل به این هدف، رویکرد کیفی از نوع روش پدیدارشناسی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش را رؤسا و استادان دانشگاهها و متخصصان در حوزه ارزشیابی در سال تحصیلی 1402 - 1401 تشکیل میدادند. نمونه از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع افراد کانونی انتخاب شد و با توجه به اشباع نظری 20 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای «مصاحبه نیمهساختاریافته» و «بررسی اسناد» برای گردآوری دادهها استفاده شده است. پس از بیان هدفهای پژوهش و تأکید بر اصل محرمانه بودن؛ مصاحبه با هر یک از مشارکتکنندگان ضبط و مکتوب شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است و جزئیات یافتهها مورد تفسیر قرار گرفت.
یافتهها:
یافتهها نشان داد از دلایل ارزیابی رؤسای دانشگاهها در چهار مقوله الزامات حکمرانی در آموزش عالی، تعیین و تحقق رسالتهای آموزشی و پژوهشی، تعیین و کنترل فرایندهای توسعهای و اجرای سیاستهای نظارتی است. علاوه بر این، سایر یافتهها نشاندهنده آن بود که مهمترین موانع ارزیابی رؤسای دانشگاهها در کشور، نگرانی و دلهره رؤسای دانشگاهها از بازخورد ذینفعان، مشکلات اداری و جا نیفتادن فرهنگ نقد و مطالبه است.
نتیجهگیری:
نتایج بهدستآمده از ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاهها میتواند رؤسا را از عملکرد خودآگاه سازد و بهعنوان یک راهبرد مهم در دانشگاه در نظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی،ارزشیابی،رؤسا،دانشگاه،
عنوان انگلیسی
The Reasons, Necessity and Method of Evaluating the Presidents of Universities in The Country and Its Obstacles From the perspective of university professors
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The present research was conducted with the aim of investigating reasons, necessity and method of evaluating university presidents in the country and its obstacles from the perspective of university professors.
Methods:
To achieve this goal, a qualitative approach of the phenomenological method type has been used. The statistical population of the research consisted of university presidents and professors and Experts in the field of evaluation in the academic year of 2022-2023. The sample was selected through purposeful sampling of focal group, and 20 people were selected based on theoretical saturation. In this study,semi-structured interview and document review were used to collect data. After stating the objectives of the research and emphasizing the principles of confidentiality,the interview with each professor was recorded and written. Thematic analysis was used to analyze the data and the details of the findings were interpreted.
Results:
The results showed that the reasons for evaluating university presidents in four categories of governance requirements in higher education are: determining and fulfilling educational and research missions, determining and controlling development processes, and implementing supervisory policies. In addition, other results indicated that the most important obstacles for evaluating university presidents in the country are the concern and apprehension of the university presidents about the feedback of the stakeholders, administrative problems and the lack of a culture of criticism and demands.
Conclusion:
The results obtained from evaluating the performance of university presidents can make presidents aware of their performance and can be considered as an important strategy in the university.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی,ارزشیابی,رؤسا,دانشگاه
نویسندگان مقاله
مصطفی باقریان فر |
استادیار، گروه نوآوری آموزشی و درسی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
اصغر زمانی |
دانشیار، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
یعقوب سپهری |
دکتری برنامهریزی درسی در آموزش عالی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان، ایران
سمیه نصیرزاده |
استادیار، گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_724973_18ac0d9ed1011cc2d21ba4caa5e2ce4e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات