این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۸۵-۱۰۶
عنوان فارسی
بررسی تحلیلی نظاممند از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی تحلیلی نظاممند از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش عالی از سال 2016 تا 2022 بود.
روش پژوهش:
در این پژوهش از روش پریزما که روش فراتحلیل نظاممند مبتنی بر شواهد و مدارک است، بهره گرفته شد. بدین منظور 138 مقاله نگاشتهشده در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در نظام آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت و دادههای حاصل با استفاده از کدگذاری قبلی و زمینهای استخراج و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
یافتههای این مطالعه نشان میدهند که در سالهای 2021 و 2022 تعداد نشریات در رابطه با این موضوع نزدیک به 3 برابر سالهای قبل افزایش یافته است و با افزایش سریع تعداد نشریات آموزشی هوش مصنوعی در آموزش عالی، رویههای تازهای ظهور نمودهاند.
نتیجهگیری:
پژوهشها در شش قاره از 7 قارۀ جهان انجام گرفته است و این روند از ایالات متحده به چین انتقال یافته که اکنون پیشرو در تعداد نشریات در این حوزه است. همچنین نبود پژوهشگر از گروههای مختلف آموزشی، خلأهای موجود در ادبیات این حوزه و تبیین چگونگی مورد استفاده قرار گرفتن هوش مصنوعی در آموزش عالی نیز از دیگر نتایج این پژوهش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی،بررسی نظاممند،کاربرد هوش مصنوعی،
عنوان انگلیسی
A Systematic Analytical Review of the Artificial Intelligence Use in Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this study was to conduct a systematic analytical study of the use of artificial intelligence in higher education from 2016 to 2022.
Methods:
In this research, the PRISMA method, which is a systematic meta-analysis method based on evidence, was used. 138 articles written about using artificial intelligence in the higher education system were examined and the resulting data were extracted and analyzed using prior and contextual coding
Results:
The findings of this study show that in 2021 and 2022, the number of publications related to this topic increased nearly 3 times compared to the previous years, with a rapid increase in the number of educational publications on artificial intelligence in higher education and new procedures have emerged.
Conclusion:
Research has been conducted on six of the world's seven continents, and this trend has shifted from the United States to China, which now leads in the number of publications in this field. Also, the absence of researchers from different educational groups, the gaps in the literature of this field, and the explanation of how artificial intelligence is used in higher education are other research results.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش عالی,بررسی نظاممند,کاربرد هوش مصنوعی
نویسندگان مقاله
علیرضا مطلبی نژاد |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سمنان، ایران
مصطفی شاهورانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه پیام نور، دامغان، ایران
سودابه شاهورانی |
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_724974_8da4771e8eb69a606452473b5c1ff2a3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات