این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۶، شماره ۴۰، صفحات ۶۷-۸۰
عنوان فارسی
کارکرد عنصر محیطی دکور در توسعه روایتهای تعاملی در بازیهای رایانهای
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عنصر محیطی دکور در توسعهی روایتهای تعاملی در بازیهای رایانهای انجام شده است. این مطالعه تلاش دارد نشان دهد که دکور، فراتر از یک مؤلفهی تزئینی یا زیباییشناختی، میتواند بهعنوان یک ابزار ساختاری و روایی عمل کرده و در شکلدهی به تجربهی داستانی کاربر نقشی بنیادین ایفا کند. با طراحی هدفمند و هوشمندانهی دکور، بازیها قادر خواهند بود محیطهایی چندلایه، روایتمحور و تعاملی خلق کنند که نهتنها مخاطب را جذب میکند، بلکه او را در فرآیند کشف و توسعهی داستان مشارکت میدهد. مسئلهی اصلی این پژوهش آن است که چگونه طراحی، انتخاب و چینش اجزای مختلف دکور (نظیر معماری داخلی، اشیای تزئینی، مبلمان، تابلوها، عکسها، برچسبها و سایر نشانههای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی) میتواند بر ساختار روایت، شکلگیری شخصیتها و تجربهی روایی کاربران تأثیر بگذارد. دادهها با استفاده از روش اسنادی گردآوری شده و با بهرهگیری از رویکردی تحلیلی-تفسیری مورد بررسی قرار گرفتهاند. نمونههای انتخابشده از بازیهایی هستند که بهطور مشخص از روایتهای محیطمحور و عناصر دکوراتیو بهره گرفتهاند. یافتهها نشان میدهد که دکور میتواند بهعنوان یک واسطهی بیکلام برای انتقال اطلاعات داستانی عمل کند. کاربران با مشاهده و تعامل با اجزای دکور، میتوانند اطلاعاتی دربارهی گذشتهی شخصیتها، فضای ذهنی آنها، زمینهی اجتماعی-فرهنگی روایت و حتی پیشآگاهیهایی دربارهی مسیر آیندهی داستان بهدست آورند. این نوع روایت غیرخطی و چندمنظوره، تجربهی کاربر را تعمیق میبخشد و حس کشف و درگیری ذهنی او را تقویت میکند. علاوه بر این، تعامل دکور با سایر عناصر طراحی مانند صدا، نور، گرافیک و مکانیکهای روندبازی، نقش مهمی در ایجاد انسجام روایی دارد. تغییرات دکور در طول زمان یا با پیشرفت داستان نیز میتواند ابزاری برای بازتاب تحولات روایی باشد. در نهایت، پژوهش نشان میدهد که دکور نهتنها فضای بازی را واقعیتر و باورپذیرتر میسازد، بلکه با تحریک حس کنجکاوی، تعامل عاطفی و درگیری ذهنی کاربر، به یکی از عناصر محوری در روایتهای تعاملی بازیهای رایانهای تبدیل میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مطالعات بازیهای رایانهای،روایتهای تعاملی،روایت محیطی،دکور،
عنوان انگلیسی
The Role of the Environmental Element of Decor in the Development of Interactive Narratives in Video Games
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to examine the role of the environmental element of decor in the development of interactive narratives in video games. The significance of this research lies in demonstrating how decor can serve as an effective tool for constructing rich, immersive, and multifaceted narrative environments. Through the strategic and purposeful use of decor, interactive storytelling in games can be expanded and deepened, allowing this environmental element to contribute directly to the narrative design and emotional resonance of video games. The central research question explores how the design, selection, and arrangement of various decor components, such as architectural structures, furniture, decorative objects, and cultural or historical items including posters, family photographs, labels, and inscriptions, contribute to the formation, progression, and complexity of interactive narratives. These elements are examined not merely as aesthetic features, but as narrative carriers that shape the player's experience, guide exploration, and enrich the storytelling process. Methodologically, the research employs a documentary data collection method, analyzing information from academic literature, prior studies, and a carefully curated selection of video games that exemplify the use of environmental storytelling. These games are chosen based on specific narrative qualities and the presence of well-integrated decor elements. The data are analyzed through an inductive, analytical-interpretive approach, which involves a detailed, cyclical process of observation, coding, and categorization of decor elements and their narrative functions. The findings indicate that decor functions as more than a visual backdrop in game design. It operates as a dynamic narrative agent, shaping the emotional tone of the environment, enhancing character development, and contributing to world-building. Effective decor design enables players to engage with narrative layers in subtle and meaningful ways, uncovering hidden stories embedded in the environment and strengthening immersion. Furthermore, the integration of decor with other game elements, such as mechanics, spatial design, and interactive objects, creates a cohesive and emotionally engaging narrative experience. The study concludes that thoughtful implementation of decor enhances both the storytelling depth and the player's interpretive interaction with the game world. As such, decor emerges as a vital component in the design of compelling, story-rich video games.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مطالعات بازیهای رایانهای,روایتهای تعاملی,روایت محیطی,دکور
نویسندگان مقاله
علی رازی زاده |
گروه هنرهای رسانهای، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران.
عارفه انصاری |
گروه ادبیاتنمایشی، موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1405_d3b935e805dea1c81556ccc96efe5a20.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات