این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۹، صفحات ۹-۳۹
عنوان فارسی
تحلیل ساختاری پیشرانها و عدم قطعیتهای راهبردی آینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۰
چکیده فارسی مقاله
تحولات سریع فناوریهای رسانهای و همچنین ذائقه مخاطبان، بر پیچیدگی و عدم قطعیتهای پیشروی سازمان صداوسیمای ایران افزوده است. فرضیات این سازمان از منظر بازار و مخاطب با چالشهای گوناگونی مواجه شده است. هدف از این پژوهش، شناسایی و تحلیل محیط پویای رسانهای و عوامل مؤثر بر آینده سازمان صداوسیماست. ازاینرو، مقاله حاضر بر تحلیل ساختاری عوامل و شناسایی عدم قطعیتهای آینده برای این سازمان متمرکز است. این پژوهش از نوع کیفی است و دادههای آن از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان گردآوری شدهاند. جامعه آماری نیز شامل استادان برجسته در حوزههای ارتباطات و رسانه، آیندهپژوهی، کارشناسان خبره و مدیران سازمان صداوسیماست. 19 عامل کلیدی مؤثر بر آینده سازمان صداوسیما، با تأکید برسند تحول رسانه ملی، احصا شدهاند و با استفاده از ماتریس آثار متقابل و نرمافزار میکمک، به روش تحلیل ساختاری مورد بررسی قرار گرفتهاند. در پنلهای خبرگی، پنج نیروی پیشران بهعنوان مهمترین عوامل مؤثر بر آینده سازمان معرفی شدهاند. پنج نیروی پیشران پژوهش عبارتاند از رقابتهای فزاینده رسانهای و برندهای رقیب، گفتمان سیاسی حاکم، فناوریهای جدید تولید و عرضه محتوا، انتظارات و فشارهای اجتماعی و سیاستهای مرتبط با فضای مجازی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سند تحول صداوسیما،تحلیل ساختاری،نیروهای پیشران،عدم قطعیتها،آینده،
عنوان انگلیسی
Structural analysis of drivers and future uncertainties of the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization
چکیده انگلیسی مقاله
Rapid developments in media technologies and audience tastes have added to the complexities and uncertainties facing the Iranian Broadcasting Organization. The organization’s assumptions have faced various challenges from the market and audience perspectives. The aim of this research is to identify and analyze the dynamic media environment and the factors affecting the future of the Iranian Broadcasting Organization. Therefore, this article focuses on the structural analysis of factors and identifying future uncertainties for this organization. This research is qualitative and the data were collected through library studies and interviews with experts. The statistical population includes prominent professors in the fields of communications and media, future studies, expert experts, and managers of the Iranian Broadcasting Organization. 19 key factors affecting the future of the Iranian Broadcasting Organization were identified, with an emphasis on the National Media Development Document. These factors were examined using the interaction matrix and the MiqMaq software using the structural analysis method. In the expert panels, five driving forces were introduced as the most important factors affecting the future of the organization. The five driving forces of the research are increasing media competition and competing brands, dominant political discourse, new technologies for content production and delivery, social expectations and pressures, and policies related to cyberspace.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سند تحول صداوسیما,تحلیل ساختاری,نیروهای پیشران,عدم قطعیتها,آینده
نویسندگان مقاله
احد رضایان قیه باشی |
استادیار، گروه آیندهپژوهی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
امید جهانشاهی |
دکترای مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
احسان طهماسب |
دانشجوی کارشناسی ارشد آیندهپژوهی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سحر بابایی |
استادیار، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_719508_344a4c27513d49917980c781020d80e7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات