این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۳۱، شماره ۱۱۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین الگوی ایرانی هم‌گرایی رسانه‌ای برای سازمان صداوسیما و تحلیل موانع و تهدیدهای عدم کاربست
چکیده فارسی مقاله گسترش پلت‌فرم‌های جدید رسانه‌ای و تغییر جایگاه و کارکرد مخاطب منفعل به کاربر فعال، تلویزیون را در برابر رسانه‌های اجتماعی به واکنش واداشته است. هدف از این پژوهش تبیین ظرفیت‌ های بومی و ایرانی هم‌گرایی رسانه‌ای بوده که سازمان صدا و سیما می‌تواند از آن در بازار رقابت با رسانه‌های اجتماعی بهره‌مند شود که به تبع این هدف تهدیدهای موجود در عدم استفاده از این فرصت‌ ها به‌همراه موانع حاضر برای بهره‌ مندی از این پتانسیل مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.

این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون و با ابزار مصاحبه عمیق و با نمونه‌ گیری نظری از سه دسته مختلف جامعه آماری شامل مدیران و مسئولین سازمان صداوسیما، اساتید دانشگاه و متخصصین فعال رسانه‌ای انجام شده و یافته‌های آن نیز با استفاده از نرم‌ افزار تحلیل کیفی MAXQDA کدگذاری و تحلیل شد. با تحلیل کدهای استخراج شده از این تحقیق، ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی شامل هشت فرصت قابل بهره‌مندی تبیین شد و موانع موجود در عدم کاربست از این ظرفیت‌ها نیز در سه حوزه موانع شناختی و تخصصی، موانع قانونی و فراسازمانی و همچنین موانع ساختاری و مدیریتی، در کنار تهدیدهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناسایی شده و مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هم‌گرایی رسانه‌ای،رسانه‌های اجتماعی،پلت‌فرم‌های رسانه‌ای،سازمان صداوسیما،کاربر،

عنوان انگلیسی Explaining the Iranian pattern of media convergence for the “IRIB” and analysis of its obstacles and threats in case of its non-utilization
چکیده انگلیسی مقاله The spread of new media platforms and the change in the position and function of the audience from passive to active users have encouraged the television to react to social media. The present research aims to explain Iranian media convergence potentials the “IRIB” organization could use in the competitive market to compete with social media. Conforming to this objective, the existing threats in case of not taking advantage of such opportunities are evaluated and analyzed as well as the existing obstacles in the way of taking advantage of them.

The present research has employed a qualitative method to conduct content analysis based on the in-depth interview tool and taking samples from three distinct statistical populations including the “IRIB” organization's managers and authorities, university professors, and active professionals in the field of media, and findings were coded and analyzed using the MAXQDA qualitative analysis software. The analysis of the codes extracted from the findings of this study revealed intra-organizational and inter-organizational capabilities including eight usable opportunities, and the obstacles in the way of taking advantage of these capabilities were also identified, evaluated, and analyzed in three areas including cognitive and professional obstacles, legal and extra-organizational obstacles, and structural and management obstacles as well as hardware and software threats.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هم‌گرایی رسانه‌ای,رسانه‌های اجتماعی,پلت‌فرم‌های رسانه‌ای,سازمان صداوسیما,کاربر

نویسندگان مقاله مجید سلیمانی ساسانی |
استادیارگروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمد محسنی تنکابنی |
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران

سید مهدی شریفی |
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_720011_075c9c3d162e53dc0bfaca5fc8d53a81.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات