این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۹، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تعیین کننده های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراروی کنشگری رسانه های رسمی در بحران کرونا
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر، شناسایی و تحلیل تعیینکنندههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراروی کنشگری رسانهها در بحران پاندمی کرونا، از طریق تحلیل روایتها، تجربهها و دیدگاههای روزنامهنگاران حاضر در میدان این بحران بوده است. برای نیل به این هدف، از روش کیفی مطالعه موردی، تکنیک مصاحبه عمقی نیمهساختارمند و نمونهگیری هدفمند بهرهگرفته شده است. در مجموع با 30 نفر از روزنامهنگاران درگیر در بحران کرونا، مصاحبه عمقی صورتگرفته و برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل، از شیوههای تحلیل مضمون و کدگذاری کلایزی استفاده شده است. براساس نتایج، تعیینکنندههای سیاسی و اجتماعی- فرهنگی کنشگری رسانههای جریان اصلی در بحرانکرونا، پیچیده و چندعاملی هستند. در بعد سیاسی، تعیینکنندههایکلان، شامل سه مؤلفه « بیاعتمادی اجتماعی تدریجی و انباشتی به کارآمدی و توان حکمرانی در مدیریت بحران»، « انکار، عادی انگاری و کوچکنمایی بحران از سوی دولت» و« کاهش ظرفیت تصمیمگیری و فقدان پاسخ بهنگام و مؤثر دولت به بحران» بودند و در بعد اجتماعی و فرهنگی، مؤلفههایی نظیر« تبدیل شدن رسانههای اجتماعی به محور اطلاعرسانی و اطلاعیابی از کرونا»، «انتقال مرجعیت رسانهای بحران به رسانههای فراملی فارسیزبان» و « رواج اینفودمی و ناهنجاریهای گسترده اطلاعاتی در رسانههای اجتماعی» را در برمیگرفتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پاندمی کرونا،ارتباطات بحران،مدیریت بحران،تعیینکنندههای سیاسی،تعیینکنندههای اجتماعی و فرهنگی،رسانههای جریان اصلی،
عنوان انگلیسی
Political, Social, and Cultural Determinants of Mainstream Media Activity in the COVID-19 Crisis
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the article is to identify and analyze the political, social, and cultural determinants of media activism in the Corona pandemic crisis through analyzing the narratives, experiences, and perspectives of journalists present in the field of the Corona pandemic crisis. This research was conducted with purposive sampling and using a case study method with a semi-structured in-depth interview technique. In-depth interviews were conducted with a total of 30 journalists involved in the Corona crisis. Thematic analysis and Claise coding methods were used to analyze the data from the interviews. The results showed that the political and socio-cultural determinants of mainstream media activism in the Corona crisis are complex and multifactorial. In the political dimension, the macro determinants include three components: "gradual and cumulative social distrust of the efficiency and ability of governance in crisis management", "denial, normalization, and downplaying of the crisis by the government", and "reduced decision-making capacity and lack of timely and effective government response to the crisis", and in the social and cultural dimension, they include: "social media becoming the axis of information and information seeking on the Corona", "transfer of media authority on the crisis to transnational Persian-language media", and "the prevalence of infodemics and widespread information anomalies in social media".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پاندمی کرونا,ارتباطات بحران,مدیریت بحران,تعیینکنندههای سیاسی,تعیینکنندههای اجتماعی و فرهنگی,رسانههای جریان اصلی
نویسندگان مقاله
منصور ساعی |
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_721920_b2af12a8a2695ba3a96d239e53b8c7da.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات