این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۹، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
فرا تحلیل نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی نظام آموزش عالی است؛ بنابراین لازم است به نقش شبکههای اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان توجه شود؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر فراتحلیل نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری، کلیه مقالات در پایگاههای علمی در سالهای 1403-1390 است که از بین آثار انجامشده 146 مورد انتخاب و بعد از بررسیهای انجامشده 14 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم (اندازه اثر، حجم نمونه، و واریانس) انتخاب شدند. به منظور فراتحلیل نقش شبکههای اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، عدم سوگیری انتشار و ناهمگنی، اندازه اثر، موردبررسی قرار گرفت. حساسیت اندازه اثر و ضریب اندازه اثر با بهکارگیری نرمافزار CMA2 بررسی شد. یافتهها نشان داد اندازه اثر شبکههای اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سه سطح بالا، متوسط و پایین قرار دارند؛ که بالاترین اندازه اثر (72/0) و پایینترین اندازه اثر (01/0) است. نتیجه ترکیب و برآیند گیری مطالعات، نقش مثبت و عدم معنیدار شبکههای اجتماعی مجازی را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان داد (10/0r=). با توجه بهاندازه اثر کل حاصلشده و معیار تفسیر کوهن، شدت اثر شبکههای اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، اندازه کوچکی را نشان داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراتحلیل،شبکه های اجتماعی مجازی،فضای مجازی،پیشرفت تحصیلی،دانشجویان،
عنوان انگلیسی
The Meta-Analysis of the Role of Using Virtual Social Networks in the Academic Achievement of Students
چکیده انگلیسی مقاله
Academic achievement of students is one of the key indicators in evaluating higher education systems. Therefore, it is essential to consider the role of virtual social networks in the academic progress of students. The aim of the present study is to conduct a meta-analysis of the role of using virtual social networks in students' academic achievement. This research adopts a meta-analysis method. The statistical population includes all articles from scientific databases published between 2011 and 2024. From the existing works, 146 articles were selected, and after further analysis, 14 studies were chosen for having the necessary information (effect size, sample size, and variance). To conduct the meta-analysis on the role of social networks in academic achievement, issues such as publication bias, heterogeneity, and effect size were examined. The sensitivity of the effect size and the effect size coefficient were analysed using the CMA2 software. The findings indicated that the effect size of virtual social networks on the academic achievement of students varied across high, medium, and low levels, with the highest effect size being 0.72 and the lowest being 0.01. The result of combining and synthesising the studies showed a positive but non-significant effect of virtual social networks on students' academic achievement (r = 0.10). Based on the overall effect size obtained and Cohen’s interpretation criteria, the intensity of the effect of social networks on the academic achievement of students was found to be small.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فراتحلیل,شبکه های اجتماعی مجازی,فضای مجازی,پیشرفت تحصیلی,دانشجویان
نویسندگان مقاله
صادق حامدی نسب |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
شهلا رحیمی خلیلاللهی |
دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_722521_d4b0fe3833a1f1d135dac5a6cfabe66d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات