این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
برنامه ریزی و آمایش فضا
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۹۵-۳۱۲
عنوان فارسی
کاربرد رویکرد توسعه حملونقلمحور (TOD) در برنامهریزی کاربری زمینهای شهری نمونه مطالعه: ایستگاه مترو صادقیه
چکیده فارسی مقاله
چکیده آمار جهانی نشان میدهد در دهههای اخیر، روند روبهگسترشی از سکونت جمعیت در نواحی شهری در حال جریان است. وجود ایستگاههای مترو بهعنوان میدان جاذبهای عمل میکند که به رشد انواع کاربریها در محدوده پیرامون و حوزه نفوذ ایستگاهها منجر میشود. به دلیل نبود برنامهریزی، این رشد به آشفتگی محیطی و نداشتن کارایی بهینه انواع کاربریها جهت ارائه خدمات میانجامد. رویکرد اساسی برای ساماندهی کاربری زمینها، رویکرد توسعه حملونقلمحور است. بدنه اصلی این رویکرد از خطوط حملونقل تشکیل شده است که بر جابهجایی جمعیت و خدمات تأثیر زیادی دارد. در امتداد این مسیر کاربریهای مسکونی و تجاری با تراکمهای بالا قرار میگیرد. هدف این پژوهش، برنامهریزی کاربری زمینها با رویکرد توسعه حملونقلمحور است. بنابراین، پس از بررسی رویکردهای تلفیق کاربری زمینها و حملونقل شهری، با استفاده از نرمافزار GIS اطلاعات مربوط به نحوه استفاده از زمینها، استخراج و تحلیل شده است. بر این مبنا و بر اساس مدل تصمیمگیری MCDM و بررسی سه متغیر و ده معیار اثرگذار در چهار سطح، نتایج نشان میدهد معیار ارتقای حملونقل عمومی و زیرمعیارهای افزایش فضای سبز و افزایش بهره اقتصادی بهعنوان اولویتهای برگزیده، انتخاب و بر اساس آن برنامهریزی کاربری زمین ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجتبی رفیعیان |
حدیثه عسگری |
اسفندیار صدیقی |
نشانی اینترنتی
http://hsmsp.modares.ac.ir/article_3176_a2f4c7bffc5cc72a8b22c728dce78edd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/648/article-648-352857.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات