این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱-۴

عنوان فارسی نقش برنامه درسی ادغام یافته طولی در عرصه پزشکی خانواده در آموزش پزشکی عمومی
چکیده فارسی مقاله
سردبیر گرامی
عرصه پزشکی خانواده با تأکید بر اهمیت مراقبت جامع و مستمر برای افراد و خانواده‌ها در گروه‌های سنّی و شرایط مختلف سلامت، نقش مهمی در آموزش پزشکی ایفا می‌کند. مواجهه دانشجویان پزشکی در عرصه پزشکی خانواده با متخصّصان این رشته برای آموزش پزشکان آینده بسیار ضروری است و تنها به این روش است که می‌توان اطمینان حاصل کرد که آن‌ها به‌خوبی برای رفع نیازهای مختلف سلامتی، به‌ویژه در جوامع محروم، مجهز به نگاه کل‌نگر هستند )1(.

مؤلّفه‌های کلیدی آموزش پزشکی عمومی در قالب برنامه درسی ادغام‌یافته طولی (LIC - longitudinal integrated curriculum) در عرصه پزشکی خانواده عبارت‌اند از:
الف. ادغام برنامه درسیدانشکده‌های پزشکی ملزم می‌شوند که آموزش پزشکی خانواده را در برنامه درسی اصلی خود در هر سه مرحله مقدّمات بالینی، کارآموزی و کارورزی بالینی بگنجانند. این ادغام به دانشجویان کمک می‌کند تا دامنه وسیع پزشکی خانواده را به‌درستی درک کنند که شامل مراقبت‌های بستری و سرپایی در تمام گروه‌های سنّی، مراقبت‌های پیشگیرانه و مدیریت بیماری‌های مزمن می‌شود.
ب. مواجهه اوّلیه زودهنگام
قرار گرفتن زودهنگام در عرصه پزشکی خانواده برای پرورش علاقه به مردم و خدمت به آن‌ها در بین دانشجویان پزشکی حیاتی است. برنامه‌هایی که تجربیات بالینی طولی را ارائه می‌دهند، به دانشجویان امکان می‌دهند با پزشکان خانواده همراه شوند و نقش این تخصّص در ارائه مراقبت‌های بهداشتی را درک کنند(2).

الزامات اصلی برنامه درسی ادغام‌یافته طولی در عرصه پزشکی خانواده
1- حداقل مدت‌زمان هر دوره گردشی (روتیشن) نباید از چهار هفته کمتر باشد.
2-  دانشجویان  در معرض جنبه‌های مختلف پزشکی خانواده، مانند مراقبت‌های زنان، کودکان، سالمندان و... در یک محل قرار گیرند.
3- تماس با پرسپتورها (پزشکان خانواده شاغل در عرصه) در طول آموزش پزشکی تداوم داشته باشد.
4- تمرکز بر توانمندی‌ها و شایستگی‌ها  باشد نه صرفاً گذراندن طول دوره، با این مفهوم که برنامه درسی ادغام‌یافته طولی در عرصه پزشکی خانواده بر توسعه توانمندی‌هایی تأکید دارد که دانشجویان را قادر می‌سازد تا مسائل رایج سرپایی و اورژانس را به‌طور مؤثر مدیریت کنند. نکته کلیدی این آموزش شامل درک چگونگی ارائه مراقبت در چهارچوب خانواده و جامعه محلّی است.
5- توسعه دانشکده با برنامه‌های آموزشی توسط طرح‌های توسعه مداوم هیئت علمی که کیفیت تدریس در پزشکی خانواده را افزایش می‌دهد، پشتیبانی می‌شود. این تضمین می‌کند مربّیان به‌خوبی برای ارائه آموزش و مربیگری مؤثر آماده شده‌اند(3).

نتایج جانبی حاصل از اجرای برنامه درسی ادغام یافته طولی در عرصه پزشکی خانواده
1- تأثیر بر بهداشت و درمان: آموزش ادغام‌یافته طولی در عرصه پزشکی خانواده نه‌تنها دانشجویان را برای نقش‌های واقعی‌شان به‌عنوان ارائه‌دهنده مراقبت‌های اوّلیه آماده می‌کند، بلکه نیازهای مراقبت‌های بهداشتی مردم جامعه را نیز به‌طور گسترده‌تری برطرف می‌کند.
2- دسترسی به مراقبت: پزشکان خانواده اغلب اوّلین نقطه تماس در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، به‌ویژه در مناطق حاشیه شهری و روستایی، هستند. آموزش، آن‌ها را برای ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه ضروری، مدیریت بیماری‌های مزمن و هماهنگی با سایر متخصّصان در صورت لزوم تجهیز می‌کند.
3- رویکرد کل‌نگر: این برنامه، علوم زیستی، بالینی و رفتاری را ادغام و رویکردی جامع را برای مراقبت از بیمار تقویت می‌کند.
4- ایجاد هویّت حرفه‌ای در دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
5- ایجاد انگیزه شغلی مضاعف برای پزشکان خانواده شاغل در عرصه‌های آموزشی(4).
درنهایت، می‌توان نتیجه گرفت که برنامه درسی ادغام‌یافته طولی در عرصه پزشکی خانواده در آموزش پزشکی عمومی، برای ایجاد نیروی کار آشنا و توانمند در اجرای مراقبت‌های بهداشتی رایج در نظام سلامت که قادر به رفع نیازهای مختلف بیماران و مراجعان باشد، حیاتی است. دانشکده‌های پزشکی با ادغام آموزش در عرصه پزشکی خانواده در برنامه درسی، ارائه مواجهه اوّلیه و تمرکز بر آموزش جامع می‌توانند اطمینان حاصل کنند که پزشکان آینده برای ارائه مراقبت‌های با کیفیت بالا در همه جمعیت‌ها آماده هستند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، برنامه درسی ادغام‌یافته طولی، پزشکی خانواده، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Role of the Longitudinal Integrated Curriculum in the Field of Family Medicine in General Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله
Dear Editor
The field of family medicine plays a vital role in medical education, emphasizing the importance of comprehensive and continuous care for individuals and families across various age groups and health conditions. The exposure of medical students to family medicine professionals is essential for training future physicians. Only through this exposure can we ensure that they are well-equipped with a holistic approach to address diverse health needs, particularly in underserved communities (1).

Key Components of General Medical Education within the Longitudinal Integrated Curriculum (LIC) in Family Medicine are:
1) Curriculum Integration:
Medical schools are required to incorporate family medicine education into their core curriculum across all three stages of clinical preparation, clerkship, and clinical rotations in the internship. This integration aids students in properly understanding the broad scope of family medicine, which includes inpatient and outpatient care across all age groups, preventive care, and chronic disease management.
2) Early Exposure:
Early exposure to the field of family medicine is crucial for fostering an interest in serving people among medical students. Programs that provide longitudinal clinical experiences enable students to accompany family physicians and appreciate the role of this specialty in delivering healthcare(2).

Core Requirements of the Longitudinal Integrated Curriculum in Family Medicine:
1) The minimum duration of each rotation should not be less than four weeks.
2) Exposure to various aspects of family medicine, such as women's health, pediatrics, and geriatrics, should occur in a single location.
3) Continuity of contact with preceptors (active family physicians) throughout medical education.
4) Focus on competencies rather than merely completing the duration of the rotation, with the understanding that the LIC in family medicine emphasizes developing competencies that enable students to effectively manage common outpatient and emergency issues. A key aspect of this education involves understanding how to provide care within the framework of the family and the local community.
5) Faculty development supported by ongoing faculty development programs enhances the quality of teaching in family medicine and ensures that educators are well-prepared to provide effective mentorship(3).

Secondary Outcomes of Implementing the Longitudinal Integrated Curriculum in Family Medicine:
1) Impact on Health and Healthcare:The longitudinal integrated education in family medicine not only prepares students for their real roles as primary care providers but also addresses the healthcare needs of community members more broadly.
2) Access to Care:Family physicians are often the first point of contact in healthcare systems, especially in rural and urban underserved areas. Their training equips them to deliver essential preventive care, manage chronic diseases, and coordinate with other specialists as needed.
3) Holistic Approach:This specialty integrates biomedical, clinical, and behavioral sciences, promoting a comprehensive approach to patient care.
4) Development of Professional Identity in Students and Graduates.
5) Enhanced Career Motivation for Family Physicians in Educational Settings (4).
In conclusion, the Longitudinal Integrated Curriculum in family medicine is critical for establishing a knowledgeable and capable workforce to provide essential healthcare services within the health system that can meet the diverse needs of patients and clients. By integrating family medicine education into the curriculum, offering early exposure, and focusing on comprehensive education, medical schools can ensure that future physicians are prepared to deliver high-quality care to all populations.
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Family Medicine, Longitudinal Integrated Curriculum, Medical Education,Students

نویسندگان مقاله آبتین حیدرزاده | Abtin Heidarzadeh
Department of Community Medicine, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، ایران

مهدی آقاباقری | Mahdi Aghabagheri
Philosophy of Science Department, School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه فلسفه علم، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

بابک ثابت | Babak Sabet
Department of General Surgery, Shahid Modarres Hospital, School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه جراحی عمومی، بیمارستان شهید مدرس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1278-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه درسی, برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده نامه به سردبیر
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات