این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی موسیقی درمانی سهبعدی در کاهش اضطراب دندانپزشکی کودکان ۷-۶ ساله شهر رفسنجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استرس به معنای فشار یا نگرانی تعریف میشود. با توجه به نقش موسیقی بر روی آرامش افراد و پیداش سبک نوینی از موسیقی به نام موسیقی سهبعدی، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر موسیقی سه بعدی بر روی میزان اضطراب دندانپزشکی کودکان 6 الی 7 ساله انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه کاربردی و نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون در سال 1403 انجام شد، نمونه آماری شامل 60 نفر از کودکان 6 الی 7 ساله دارای سطح اضطراب نسبتا بالا و بالا بود. سنجش اضطراب به وسیله پرسشنامه Spence انجام شد. کودکان مورد مطالعه به طور تصادفی به سه گروه کنترل، موسیقی و موسیقی سه بعدی تقسیم شدند. آنالیز آماری دادهها به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد و سطح معنیداری برای تمامی دادهها کمتر از 05/0 درنظر گرفته شد.(05/0P<)یافتهها: هر سه گروه کنترل، موسیقی و موسیقی سهبعدی از نظر عوامل مداخله گر نظیر سن کودکان، سن والدین، سطح تحصیلات والدین و شغل والدین همگن بودند و تفاوت معنیداری بین سه گروه دیده نشد. در بررسی میانگین اضطراب قبل از درمان سه گروه اختلاف معنیداری وجود نداشت اما پس از درمان میانگین نمره اضطراب در گروه کنترل افزایش داشت اما در دو گروه موسیقی و موسیقی سهبعدی کاهش یافت.نتیجهگیری: با توجه به کاهش میانگین نمره اضطراب در دو گروه موسیقی و موسیقی سه بعدی، توصیه میشود از موسیقی جهت کاهش اضطراب بیماران در مطبهای دندانپزشکی استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلمات کلیدی، موسیقی درمانی، اضطراب دندانپزشکی، کودکان
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Three-Dimensional Music Therapy in Reducing Dental Anxiety in 6-7 Years Old Children
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractBackground: Stress is defined as a state of mental or emotional strain. Given the calming effects of music and the emergence of a new genre known as three-dimensional (3D) music, this study aimed to evaluate the effectiveness of 3D music therapy in reducing dental anxiety in 6–7-year-old children.Methods and Materials: This applied, quasi-experimental study was conducted with a pre-test/post-test design. The sample was selected from 6-7 year-old children admitting to a private dental clinic in Rafsanjan, Iran. Prior to receiving any treatment, patients were evaluated in terms of dental anxiety using the Spence Children's Anxiety Scale. Children with relatively high or high levels of dental anxiety were included in the study. A total of 60 children were enrolled and were randomly divided into three equal groups (n=20): control, regular music and 3D music groups. All participants underwent the same dental treatment during their second session and pre- and post-treatment anxiety levels were measured for all. Intra- and inter-group comparisons were conducted. P-value<0.05 was considered statistically significant.Results: The three groups were homogeneous with respect to potential confounding variables such as the child’s age, parental age, education level, and occupation. According to Kruskal-Wallis test, there was no statistically significant difference between the study groups in terms of baseline anxiety levels (P=0.883). However, after the intervention, the mean anxiety score increased in the control group (2.90 ± 1.12 versus 3.45 ± 1.32), while it decreased in both the regular music (2.90 ± 1.45 versus 2.70 ± 1.45) and 3D music groups (3.05 ± 1.23 versus 2.95 ± 1.31).Conclusion: Given the reduction in anxiety levels observed in both the music and 3D music groups, the use of 3D music therapy can be recommended as an effective method to alleviate dental anxiety in pediatric patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Dental Anxiety, Dentistry for Children, Music therapy, Sensory Art Therapies
نویسندگان مقاله
الهام شکیبا | elham shakiba
3Faculty of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
دکترا، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
نجمه پورغلامعلی | Najmeh Pourgholamali
Assistant Professor. Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences. , Rafsanjan, Iran.
استادیار، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. رفسنجان، ایران
زینب شریفی | Zeynab Sharifi
Assistant Professor. Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences. , Rafsanjan, Iran.
استادیار، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. رفسنجان، ایران
علی صالحی | Ali Salehi
Dental Student, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jmds.mums.ac.ir/article_26037.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات