این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۷۱-۸۲
عنوان فارسی
هویت ملی و برخی عوامل مؤثر بر آن در بین دانشآموزان مقطع متوسطه اصفهان
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش برخی عوامل جامعه پذیری بر هویت ملی نوجوانان شهر اصفهان میباشد که به شیوه پیمایشی انجام شده است. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه از یک نمونه 427 نفری از بین دانش آموزان نوجوان ( 237 دختر و 190 پسر ) 14 تا 17 ساله شهر اصفهان که به صورت تصادفی خوشهای از سطح دبیرستانهای نواحی 5 گانه شهر اصفهان انتخاب شدهاند، جمع آوری گردیده است. در این بررسی با الهام از آرای هنری تاجفل، هویت ملی در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که هویت ملی دانش آموزان در حد متوسط(94 از حداکثر140) بوده و همچنین در مرتبه اول بعد عاطفی(705/0
R2=
)، سپس بعد شناختی (202/0
R2=
) و در آخر بعد رفتاری (093/0
R2=
) تبیین کننده ابعاد هویت ملی میباشند. از بین متغیرهای مستقل، ملی گرایی دوستان (225/0
R2=
)، ملی گرایی خانواده (124/0
R2=
) و عامل تلویزیون (018/0
R2=
) بر هویت ملی تاثیر داشته و از بین برنامههای گوناگون تلویزیون، برنامههای کمدی (014/0
R2=
) اثر گذار بودهاند. از بین رسانههای گروهی موثر بر هویت ملی فقط ماهواره (019/0
R2=
) و ویدئو(015/0
R2=
) تاثیر معنیدار داشته و از بین شیوههای گذران اوقات فراغت، مطالعه کتاب، تفریح و گردش پیش بینی کننده هویت ملی بودهاند. بین هویت ملی دانش آموزان و رشته تحصیلی و پایه تحصیلی آنها رابطه معنی دار وجود داشت ولی بین محتوای کتابهای درسی و یا برنامههای آموزشی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده و هویت ملی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود نداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت ملی، ملی گرایی خانواده، نظام آموزشی، ملی گرایی دوستان،
عنوان انگلیسی
Selected Social Factors Affecting Esfahani Youths' National Identity
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this article was to analyse some social factors that affect students' national identity formation. Using a questionnaire, 427 high school students ( 237 girls and 190 boys) aged 14 to 17 were studied in Esfahan. In this study, the views of Henri Tajfel were utilized to explain national identity. According to Tajfel, social identity consists of three aspects: cognitive, emotional and behavioral.
The results indicate that the affective aspect of national identity is the strongest aspect and the behavioral is the weakest aspect of national identity. The findings also show that variables such as the national- orientedness of the family and of friends and television programs have the highest effects on students' national identity and that variables like family socio-economic status, the education system, and the contents of textbooks had no significant effects on national identity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منصور حقیقتیان |
احمد غنضفری | غنضفری
پروانه تکه اکبر آبادی | tekeh akbar abadi
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18216_7394585d25ad6fb3fbb1e226a9113d74.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-353215.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات