این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۷-۱۳۴

عنوان فارسی بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه‌های مدیریت در آثار سعدی)
چکیده فارسی مقاله مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان ابزاری برای درک روابط اجتماعی که زیربنای سیستمهای اجتماعی اثربخش است، به کار می‌رود و مبنای مزیت سازمانی شناخته شده است. سؤال اصلی برای مطالعات سازمانی آن است که چگونه سرمایه اجتماعی در محیط کار فرسایش می‌یابد؟و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟ مطالعات سرمایه اجتماعی سازمانی بر رفتارهای کاری که به سرمایه اجتماعی کمک‌کننده هستند، تمرکز یافته است. هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه‌های مدیریت در آثار سعدی) است. مرحله اول این مطالعه روش کتابخانه‌ای و مرحله بعد توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری در مرحله دوم شامل 129595 نفر مدیران و کارشناسان سازمانهای خدماتی استان اصفهان است. حجم نمونه پژوهش 1905 نفر محاسبه شد که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه 36 سؤالی حاصل از مرحله اول پژوهش  بود که پایایی آن 90/0 به‌دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک‌متغیره و مانوا استفاده شد. نتایج نشان داد. میانگین‌های حاصل در خصوص عوامل شناختی(نظیرتوجه به اهداف سازمان، وجود فرهنگ سازمانی قوی، انتقال تجارب کاری در بین افراد)، عوامل ساختاری(مانند وجودسیستم مطلوب کاری، تشکیل گروه‌های کاری، انتخاب مناسب افراد در امور مختلف )و عوامل رابطه‌ای(نظیر وجود همدلی، راز داری، صداقت، فروتنی در سازمان، بالا بودن آستانه تحمل در افراد، ارج نهادن به نیکو‌کاری )، سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی اصفهان از سطح متوسط (3) بزرگتر بود و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عوامل شناختی، ساختاری و رابطه‌ای  سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی اصفهان وجود دارد. از عوامل زمینه‌ای بررسی شده تحصیلات و سابقه کار ارتباط معنی داری با میانگین حاصل از عوامل سرمایه اجتماعی نشان داد؛ اما سن، جنس، رشته تحصیلی و سابقه کار ارتباط معنی داری با میانگین حاصل ازعوامل سرمایه اجتماعی نشان نداد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study on Organizational Social Capital in Servicable Organizatios In Isfahan Province (According to Sadie's Management Teaching)
چکیده انگلیسی مقاله The concept of social capital is utilized increasingly as a tool for understanding the social relations that underlie effective social systems, including workplaces. Social capital has repeatedly been identified as a foundation for organizational advantage. A central question for organizational studies arises: 'How is social capital in the workplace eroded, and how can it be promoted?' The majority of studies of workplace social capital focus on worker behaviour as a contributor to social capital.
Research findings show that we can reach to an indigenous social capital model according to the Iranian governmental organizations. This research is based on Goshal and Nahapiet social capital model and is trying to improve it.In this process, for making an indigenous social capital model, sadie's point of view has been considered. Different variables were found in sadie's works and after consulting with experts, they were measured in  the form of questionnaires. We found that there are different variables, that with focus upon which managers can maintain organizational social capital. Based on the results of this research the followings can lead to increasing organizational social capital: Avoidance in character assassination and gossip, a voidance in behavior contradicts their words, avoidance in fear, avoidance in flattery, avoidance in lie, Altruism, humility, order, tolerance, integrity, empowerment and, constructive criticism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی نصر اصفهانی | nasr esfahani


محمد اسماعیل انصاری | mohammad esmaeil


علی شایمی برزکی | shaemi barzoki


حسین آقاحسینی |



نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_18218_43429cb85db55c8c2208d9ef954fd83b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-353217.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات