این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۵-۱۴۸
عنوان فارسی
مبانی نظری فراگیرمحوری در روشهای آموزش زبان خارجی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله به بررسی مبانی نظری فراگیرمحوری در روشهای آموزش زبان خارجی میپردازیم و سعی خواهیم کرد جوابی برای این پرسش که چگونه علم آموزش زبانهای خارجی از معلممحوری به فراگیرمحوری رسید، بیابیم. توصیه بر فراگیرمحوری در کلاس زبان خارجی، امری است که بر آن تأکید میشود، ولی شاید در عمل خیلی رعایت نشود. روشهای آموزش زبانهای خارجی در قرن بیستم کاملاً متأثر از روانشناسی، پداگوژی و آندراگوژی هستند. روانشناسی رفتارگرا (اسکینر) و زبانشناسی ساختگرا مبانی نظری روش شنیداری-گفتاری بودند، به همین جهت فراگیر به تقلید سریع و خودکار از الگوهای معلم میپرداخت. در روش سمعی- بصری ساخت یکپارچه، با دادن اختیار به فراگیر در تولید جملات جدید، یک گام به فراگیرمحوری نزدیک میشویم. نظریه خلاقیت زبانی و نظریه توانش و کنش زبانی چامسکی، بهطور غیرمستقیم بر روشهای آموزش زبانهای خارجی تأثیر گذاشت. در روش ارتباطی، فراگیر در تولید کنشهای گفتاری مختلف فعالیت دارد و در فرایند آموزش با معلم همکاری بیشتری میکند. در روش آموزش گروهی به اصول آندراگوژی در آموزش زبان خارجی توجه شده است و معلم بهعنوان مشاور فراگیر بزرگسال در نظر گرفته میشود. در سیر تحوّل جایگاه فراگیر بزرگسال یا خردسال در روشهای آموزش زبانهای خارجی در قرن گذشته، به بررسی تحولات روانشناسی از رفتارگرایی به روانشناسی شناختی، تغییر نگرش از پداگوژی سنّتی به پداگوژی جدید و پیدایش آندراگوژی خواهیم پرداخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود رضا گشمردی | mahmood reza
استادیار گروه آموزش زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/article_674_150d84f80f0f1492d94d89bb064fc7f5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-353278.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات