این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اندیشه نوین دینی
، جلد ۲۱، شماره ۸۰، صفحات ۵-۰
عنوان فارسی
تحلیل انتقادی «روش عام مدلسازی» در روششناسی علوم انسانی
چکیده فارسی مقاله
مسئله تحقیق پیرامون بررسی روششناسی علوم انسانی، کاربرد و اعتبار عقل، نقل و تجربه در ساحت های علوم انسانی است. در این میان ایده «روش عام مدلسازی» مطرح شده است که مدعی است بر پایه معرفتشناسی و هستیشناسی جدید باید روش علوم انسانی را مدل سازی و اجرایی کرد. این پژوهش به دنبال آن است که با تاکید بر مبانی علوم انسانی، نظریه روش عام مدلسازی را ابتدا تببین و تحلیل نماید و سپس نقاط قوت و ضعف آن را نشان دهد. روش تحقیق: تحلیل اسنادی و از نوع کتابخانهای است. یافتههای تحقیق: نظریه عام مدل سازی، معرفتشناسی و فلسفه رایج را اسلامی نمیداند و به جای آن جهتداری معرفتشناختی و فلسفه نسبیت اسلامی را جایگزین میکند. فقه سرپرستی، روش تکثیر اصطلاح، روش تعریف و روش معادلهسازی از مهمترین الگوهایهای این نظریه در روششناسی علوم انسانی است. با توجه به نقدهای متعددی که به این نظریه وارد است، به نظر میرسد در تحقق اهداف خود ناتوان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روششناسی، علوم انسانی، روش عام، مدل سازی، فقه سرپرستی، روش تکثیر اصطلاح، روش تعریف، روش معادله سازی.
عنوان انگلیسی
A Critical Analysis of the “General Method of Modeling” in Humanities Methodology
چکیده انگلیسی مقاله
The research issue is about examining the methodology of humanities, the application and validity of reason, narration and experience in the fields of humanities. In the meantime, the idea of the “General Method of Modeling” has been proposed, which claims that the humanities method should be modeled and implemented based on new epistemology and ontology. This research seeks to first explain and analyze the theory of the General Method of Modeling, emphasizing the foundations of humanities, and then show its strengths and weaknesses. Research Method: Documentary and library analysis. Research Findings: The theory of the General Method of Modeling does not consider epistemology and current philosophy to be Islamic, and instead relies on epistemological orientation and Islamic relativity philosophy. The jurisprudence of guardianship, the method of term multiplication, the method of definition and the method of equation formation are among the most important models of this theory in the methodology of humanities. Given the numerous criticisms against this theory, it seems incapable of achieving its goals.
Keywords
: Methodology, Humanities, General Method, Modeling, Jurisprudence of Supervision, Term Multiplication method, Definition Method, Equation-Making Method
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدروح الله نورافشان | Seyyed Ruhollah Noorafshan
Phd student, Theoretical Principles of Islam, Univesity of Tehran, s.r.noorafshan@ut.ac.ir
دانشجوی دکتری مدرسی مبانی نظری اسلام دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران. s.r.noorafshan@ut.ac.ir
روح الله شاکری زواردهی | Ruhollah Shakeri Zavardehi
Associate professor, Shiite Studies Group, University of Tehran, shakeri@maaref.ac.ir
دانشیار گروه شیعهشناسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران. shakeri@maaref.ac.ir
نشانی اینترنتی
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1870-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات