این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فیزیک زمین و فضا
، جلد ۵۱، شماره ۱، صفحات ۲۲۹-۲۴۶
عنوان فارسی
بررسی شاخصهای جریان جتی در فصلهای گرم و سرد سال در دو نیمکره شمالی و جنوبی (۲۰۲۳-۱۹۴۸)
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش با استفاده از دادههای دما، ارتفاع و مؤلفههای افقی بردار باد در 6 سطح فشاری زبرین از 400 تا 100 هکتوپاسکال که در بایگانی NCEP/NCAR در دسترس است، تغییرات فصلی میانگینوزنی سرعت باد، فشار و عرضجغرافیایی در دو نیمکره شمالی و جنوبی در دورهآماری 2023-1948، با اصلاح روش آرچر و کالدیرا (2008) محاسبه و تحلیل شد.
نتایج کلی نشان داد که محور جتهای جنبحاره در هر دو نیمکره بهسوی قطب جابهجا شده و جت جنبحاره نیمکره جنوبی در هر دو فصل گرم و سرد، روند تضعیف دارد و سرعت باد در محور این جت کاهشی است در حالیکه سرعت باد جت جنبقطبی این نیمکره در هر دو فصل گرم و سرد، افزایشی است. در نیمکره شمالی در هر دو فصل گرم و سرد، در بخش شمالی محور جت جنبحاره روند سرعت باد افزایشی و در بخش جنوبی محور آن کاهشی است در حالیکه سرعت بیشینه جت در هر دو فصل افزایشی میباشد. یکی از عوامل مهم این تغییرات را میتوان به روند افزایشی دما در مناطق حاره و جنبحاره در هر دو نیمکره ربط داد. کوچکبودن شیب خط روند میانگین مداری دمای سطوح زیرین منطقه حاره در این دورهآماری، نسبت به شیب خط روند میانگین مداری دمای سطوح زبرین منطقه جنبحاره سبب شده است که اثر تقویت گستره همرفت سلول هادلی نسبت به واداشت تضعیف گستره گردش نصفالنهاری آن کمتر باشد و این میتواند یکی از عوامل روند کاهشی سرعت جریانهای جتی در هر دو نیمکره باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شاخص سرعت باد جت،میانگینوزنی عرضجغرافیایی بر اساس شار جرم،جریانهای جت جنب حاره،
عنوان انگلیسی
Investigation of jet indices in warm and cold seasons in the northern and southern hemispheres (1948-2023)
چکیده انگلیسی مقاله
Narrow, rapidly flowing currents of air located near the tropopause are known as jet streams. These jets, often found nearly girdling the globe while exhibiting large meridional meanders, are among the most ubiquitous structural characteristics of Earth’s atmosphere and are known to play a substantial role in the production of sensible weather in the mid-latitudes. Jet streams are classified into two different types subtropical jet and polar-front jet streams. Subtropical jets are driven by angular momentum transport from the tropics and are centered at the poleward boundaries of the Hadley cell and polar-front jets are driven by baroclinic eddies and are associated with weather and climate events, such as precipitation and cold wave processes.
To study whether jet streams have been changing in the past decades, we used the historical data of NCEP/NCAR from the National Centers for Environmental Protection and the National Center for Atmospheric Research, covering 1948 to 2023.We have used the daily means of u, v components, temperature and geopotential height, at 6 levels from 400 to 100 hPa and daily means temperature at 4 levels from 1000 to 700 hPa.
In this paper, we firstly calculated the wind speed index, pressure index and latitude index that were defined by Archer and Caldeira (2008) to characterize the strength, the pressure level, and the latitudinal position of a jet stream, respectively. Then after that the variability of the characteristics of jet streams of both hemispheres in warm and cold seasons were investigated.
In addition, the temperature trend in the upper and lower troposphere was determined by calculating the average seasonal temperatures over latitudinal zones 0°-15°, 15°-30°, 30°-45°, 45°-60°, 60°-75°, 75°-90° in northern and southern hemisphere at upper levels of 400, 300, 250, 200, 150, 100 hPa and lower levels of 1000, 925, 850, 700 hPa.
We found that, in general, the jet streams have moved poleward in both hemispheres so that the shift of subtropical jets in the northern hemisphere was 0.061 (0.019) °/decade in DJF poleward (JJA) and in the southern hemisphere was 0.307 (0.223) °/decade in DJF (JJA) for 1948-2023. Also in the southern hemisphere, the subtropical jet in winter and summer is weakening but the polar front jet is strengthening. In the northern hemisphere, in both warm and cold seasons the trend of wind speed is increasing in the poleward side of the jet axis, and is decreasing in the southern side of its axis, while the trend of the maximum wind speed is upward. One of the important factors of these changes can be related to the upward temperature trend in the tropical and subtropical regions of both hemispheres.
In this statistical period, the smallness of the slope of the zonal mean of seasonal temperature trend of the lower levels of the tropical region, compared to the slope of the average temperature trend of the upper levels of the subtropical region, has caused strengthening of the Hadley cell convection which is less than the weakening of its meridional circulation range. This could be one of the factors that lowered the trend of the jet streams speed in both hemispheres. Also, the results show that the mass-flux weighted pressure in the DJF season is minimum around the equator and is minimum in the JJA season around the orbit of 12°N from the west of Mauritania to the southeast of China.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شاخص سرعت باد جت,میانگینوزنی عرضجغرافیایی بر اساس شار جرم,جریانهای جت جنب حاره
نویسندگان مقاله
محمد مرادی |
پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jesphys.ut.ac.ir/article_100103_76ff1f0f5347c37729a3efaeb81fca5f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات